23948sdkhjf

Bunkringstid for ny norsk brintfærge: En måned

Verdens første brintfærge 'MF Hydra' ligger nu til kaj i norske Hjelmeland, hvor der er indrettet et specialbygget påfyldningsanlæg. 

Ingen har gjort det her før Teknisk direktør Erlend Hovland

Hun bliver der i omkring en måned for at modtage brændstof, for bunkringsprocessen skal forløbe langsomt for at afkøle tanke og brændstofsystem på en kontrolleret måde., og brint skal køles ned til -254 grader for at være flydende.

Det skriver det norske medie Teknisk Ukeblad.

- Ingen har gjort det her før. Der var ingen regler eller standarder. Det er banebrydende arbejde på mange fronter. Det er heller ikke nemt at udføre et så avanceret udviklingsarbejde midt i pandemien. Oven i købet har vi krigen i Ukraine, som giver mangel eller lange leveringstider på noget udstyr, siger teknisk direktør Erlend Hovland hos rederiet Norled til mediet.

Brint i proces- og industrianlæg på land er en kendt teknologi. Det er også på vej ind i biler og store køretøjer og tog. Om bord på et skib kommer nye udfordringer som saltvand, fugtighed, vibrationer og pludselige accelerationer i kraftig sø.

Ballard har lavet brændselsceller i 40 år, men ikke til skibe før nu. De har udviklet og modtaget typegodkendelse til verdens første brændselsceller til maritim brug, FC Wave. Til MF Hydra leverer de to på hver 200 kWh. Linde fra Tyskland leverer tank og brintanlæg. Brinttanken, som er tank-i-tank med specialisolering imellem, skal holde brinten afkølet til cirka -254 grader.

'MF Hydra' verdens første brintfærge

Verdens første passagerfærge med brint som brændstof (udskudt fra efteråret 2021 til foråret 2023)

Længde: 82,4 meter
Bredde: 16,75
Passagerer: 299
Biler: 80
Tog: 10
Rederi: Norled

Design: LMG Marin
Hull værft: Norse Shipbuilding in Turkey
Værft til indretning og færdiggørelse: Westcon Yard, Ølensvåg

Energisystem:
2 x 440 kW Scania dieselgeneratorer (biodiesel)
2 x 200 kW Ballard FC
1,36 MWh Corvus-batterier

Fremskridt:

2 x Schottel 960 kW ror thrustere

https://www.tu.no/artikler/fyller-hydrogen-pa-mf-hydra-tar-en-maned/524194?key=xtkLzwUc

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078