23948sdkhjf

Dansk brændselscellefabrik melder sig klar til skibe

Den nordjyske brændselscelleproducent Blue World Technologies udvider sine aktiviteter inden for det maritime. 

Brugen af ​​bæredygtig metanol som skibsbrændstof er blevet en global trend Mads Friis Jensen, medstifter

Med en methanol-brændselscelledrevet hjælpekraftenhed kan rederier nu erstatte konventionelle dieselgeneratorer til strømforsyning. Også brændstoffet er som udgangspunkt metanol, der kan fremstilles og dermed anvendes klimaneutralt.

Det meddeler Blue World Technologies, der hidtil haft fokus på industrien og lastbiler.

- Særligt inden for de sidste par år har vi set, at brugen af ​​bæredygtig metanol som skibsbrændstof er blevet en global trend, hvor flere og flere metanoldrevne fartøjer, krydstogtskibe og store oceangående containerskibe er blevet bygget, siger Mads Friis Jensen, medstifter og Chief Commercial Officer i Blue World Technologies.

Virksomheden kan levere modulære løsninger i megawatt-størrelse til direkte integration i nybyggede skibe samt til eftermontering i eksisterende skibe. Brændselscellesystemet kan levere den nødvendige elektricitet ombord på et skib med 200 kilowatt-kabinetter, der tilsammen kan give en energiforsyning i megawatt-størrelsen.

Senere også til fremdrift

I de kommende år vil den danske virksomhed udvide sin produktionskapacitet og sigter mod at tage et yderligere skridt ind på det maritime marked med methanol-brændselscellesystemer til fremdrift.

Blue World Technologies' fokus på det maritime marked er støttet af den Bill Gates-stiftede grønne investeringsfond Breakthrough Energy Ventures, der i august 2022 trådte ind som investor og var med til at gennemførte Blue Worlds serie B- investeringsrunde på i alt 275 mio. kroner.

Blue Worlds hjælpekraftsenhed baseret på metanol-brændselsceller

  • En modulær konfiguration bestående af 200 kilowatt-kabinetter, der tilsammen kan give en energiforsyning i megawatt-størrelsen.
  • Brændselscellerne er baseret på højtemperatur PEM-teknologi (med en driftstemperatur på 160-180°C), der har en høj modstandsdygtighed over for urenheder, hvilket betyder, at der ikke er behov for gasrensning af reformeringsgassen.
  • Brændselscelle-hjælpekraftenheden vil have en høj elektrisk virkningsgrad på 45 pct. til 60 pct..
  • Når enheden drives af e-metanol, har hjælpekraftenheden en netto-nul udledning
  • Da brændselscelle-hjælpekraftenheden ikke har NOx, SOx eller partikelemissioner, forårsager enheden ingen luftforurening.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125