Svenskere skal levere batterier til Molslinjens nye færger
Svenske Echandia er blevet valgt til at levere energilagringsløsninger til to kommende elfærger hos Molslinjen, der fra 2024 skal sejle på Alslinjen og Samsølinjen.
Ejeromkostninger, kombineret med produkternes høje sikkerhedsniveau og lave vægt var nøglefaktorer i valget Ole Berg-Hansen, chefingeniør Molslinjen
Batterisystemerne vil have en samlet kapacitet på ca.7 MWh.
De to nye elfærger er designet af danske OSK-ShipTech for Molslinjen, og de vil blive bygget af Cemre Shipyard til levering i 2024.
Pris, sikkerhed og vægt
Valget af Echandias system blev truffet på grundlag af en væsentlig lavere samlede ejeromkostninger kombineret med fremragende sikkerhedsfunktioner og lav vægt.
- De samlede ejeromkostninger, kombineret med produkternes høje sikkerhedsniveau og lave vægt var nøglefaktorer i valget. Desuden giver valget af et system med længere levetid perfekt mening ud fra et bæredygtighedsperspektiv, siger Ole Berg-Hansen, chefingeniør Molslinjen, i en pressemeddelelse.
Echandia-batterisystemer har en høj udnyttelsesgrad af den installerede kapacitet, hvilket resulterer i en samlet systemstørrelse og vægt, som kun få konkurrerende systemer kan matche, hedder det i meddelelsen, og det skulle føre til et betydeligt mindre CO2-fodaftryk.
Gennembrud for svenskerne
Svenske Echandia, der har hovedsæde i Stockholm, har tidligere leveret batterisystemer til slæbebådsmarkedet og pendlerpassagerfærger, som f.eks. i København og Kochi i Indien.
- For Echandia er dette endnu et gennembrud. Molslinjen viser vejen, og vi tror, at mange andre operatører vil følge deres eksempel i fremtiden. For os betyder aftalen et skridt i retning af at levere til større passagerfærger, hvor vægt, total omkostninger og sikkerhed er vigtige aspekter, siger Fredrik Hellström, adm. direktør for Echandia.
De nye skibe vil have en kapacitet på 600 passagerer og 188 biler og en samlet længde på 116,8 meter.
Færgerne er forberedt til autonom sejlads mellem havne med automatisk dokning og opladning ved kaj. Batterierne på henholdsvis 3,1 MWh og 3,8 MWh vil blive fuldt opladet på 20-25 minutter.