Kæmpeværft præsenterer LNG-skib med vindsejl
Det sydkoreanske skibsværft Samsung Heavy Industries (SHI) har afsløret et banebrydende design for et LNG-skib, der integrerer vinddrevet fremdrift.
Designet omfatter tre vertikale vindsejl, strategisk placeret for at maksimere vindens udnyttelse og forbedre skibets brændstofeffektivitet.
For at tackle synlighedsproblemer har SHI flyttet broen fremad, hvilket sikrer uhindret udsyn for besætningen.
Denne ændring i broens placering er en del af en større strategi for at optimere skibets design og funktionalitet.
Ud over vindsejlene har SHI udviklet en avanceret luftreduktionsenhed, kendt som "Saver Air".
Denne teknologi arbejder i tandem med vindsejlene for yderligere at forbedre skibets brændstofeffektivitet.
Ved at reducere luftmodstanden kan "Saver Air" bidrage til en betydelig reduktion i CO2-udledningen, hvilket er afgørende i en tid, hvor skibsindustrien står over for stigende pres for at opnå bæredygtighed.
Jang Hae-ki, leder af SHI's teknologiafdeling, udtaler, at "vindkraft er en vigtig akse i at opnå CO2-neutralitet i skibsindustrien."
Det nye LNG-skib med vindsejl repræsenterer ikke kun en teknologisk innovation, men også en strategisk indsats for at imødekomme de stigende krav fra både regulerende myndigheder og miljøbevidste kunder.