De skal bygge Femerns transformatorstation til 300 millioner kroner
Femern A/S har netop valgt leverandør af den store transformerstation, der skal forsyne Femern Bælttunnelen og jernbanen mellem Danmark og Tyskland samt på Lolland med strøm.
Kontrakten, med en værdi på cirka 300 mio. kr., gik til den spanske virksomhed Elecnor, skriver Femern A/S i en pressemeddelelse.
– Transformerstationen ved Rødbyhavn er central for driften af de elektriske systemer både i selve Femern Bælt-tunnelen og den tilhørende jernbane, siger Jens Ole Kaslund, der er teknisk direktør i Femern A/S, i meddelelsen.
De forberedende arbejder på transformerstationen begyndte tidligere i år. Elecnor vil begynde etableringen af selve transformerstationen i 2023. Den vil blive færdiggjort i etaper og forventes at stå helt færdig i 2028.
Forberedt til fremtidens elektriske transport
Den 18 km lange Femern-tunnel med elektrisk togdrift, motorvej, udluftning og belysning kræver en konstant og sikker strømforsyning, og skal derfor have egen transformerstation tæt på tunnelportalen ved Rødbyhavn.
Transformerstationen bliver ifølge Femern A/S et af de største anlæg af sin art i Danmark. Den skal levere strøm til Femern Bælt-tunnelens jernbane og godt 10 km jernbane på Lolland samt tunnelens tekniske installationer.
Femern A/S har i kontrakten desuden stillet krav til energieffektivitet og har betinget sig, at transformerstationen har kapacitet til at betjene fremtidens elektriske transportformer, herunder ladestationer til elektriske køretøjer.