Esbjerg-rederi opruster til offshore-renæssance
FOGA har netop købt sit tiende skib til sin flåde. Fortuna Crane er kommet på esbjergensiske hænder efter en større opgradering af apteringen, så skibet har plads til endnu mere seismisk udstyr til undersøgelse af havbunden.
Bo Fyhring Sørensen, glæder sig over det nye køb:
- Skibet kan meget af det samme som vores andre skibe, det er bare større, og bidrager med større kapacitet i en flåde, der allerede har rigeligt med opgaver. Den er på linje med vores andre skibe, som laver en masse miljøundersøgelser, og surveyopgaver i forbindelse med offshore- og energisektoren.
Vi kommer med værktøjskassen
FOGA er et selskab, der arbejder for et øget samarbejde mellem fiskeri- og offshoreindustrien. Et samarbejde, de har plejet fra deres base i Esbjerg i mere en 30 år, hvor det oprindeligt var en del af Esvagt, og en samling lokale søfolk forsøgte at holde Esbjergs fiskere ajour med, hvor offshoreindustrien lavede undersøgelser. En praksis der stadig er en kærneopgave for FOGA den dag i dag.
Derudover fokuserer FOGA på orientering, og konsulentarbejde. Og ikke mindst chartering af skibe. Som Bo Fyhring Sørensen siger:
- Vi sejler. Vi kommer med værktøjskassen. Og så kommer kunderne og sætter deres udstyr på.
Fortuna Crane er et supplement til de geologiske og seismiske opgaver, som FOGA får flere og flere af disse år, i takt med at aktiviteten på Esbjerg havn stiger. Men den betyder også, at FOGA kan tage større opgaver.
- Det betyder, vi kan tage tungere løft, have flere bøjer med ud, have mere udstyr med og kan sejle i de lidt skævere årstider. Vi kan en hel del mere med det her skib, end vi kan med de skibe vi allerede har. Men vores mindre skibe er allerede ret godt belagt med surveyopgaver i forvejen.
En del af løsningen
Fortuna Crane er i skrivende stund i det sydfynske, hvor den laver opgaver for Miljøstyrelsen.
Og netop miljø er noget, der betyder meget i FOGA, Det er noget, de søger at udbrede sammen med deres partnere i Newcastle Marine Services:
- Vi har gennem en årrække arbejdet med både optimering af skrogform, propellerdesign, nedbringning af energiforbrug og alternative brændsler.
Bo Fyhring Sørensen fortæller, at FOGA har fået en kapitalindsprøjtning blandt andet af den britiske stat til udvikling af grønne brændsler:
- Vi prøver sammen med en masse universiteter og forskningsprojekter at give mulighed for at man kan bruge alternative brændstoffer til en række mellemstørrelse-motorer. Hvor nogle af de lidt større selskaber kigger meget på ammoniak, så er vi over i ADHC. Vi håber på at blive en del af paletten af løsninger. Det går ret stærkt for tiden.
FOGA lægger altså skibe til, så forsøgene kan afprøves i en vis skala. Og stiler efter, at de mest lovende af disse skal implementeres i deres nybygningsstrategi.
Oil majors driver den grønne omstilling
Det er markedet over en bred kam, der efterspørger grønnere løsninger, men ifølge Bo Fyhring Sørensen er det også de store oil-majors, der viser stor interesse for de nye miljørigtige brændsler:
- Det er dem, der kommer til at drive det fremad. De kommer jo ind på markedet med nogle helt andre økonomiske muskler.
Bo Fyhring Sørensen siger, at olie- og gasindustrien bruger store ressourcer på at facilitere den grønne omstilling:
- De er meget bevidste om miljøet. Hvis du ser nogle af de undersøgelser de laver i forskning om miljø, biodiversitet og hvordan man optimerer den slags ting rundt om boreplatforme. Det er meget positivt, den tilgang de har til det.
Energivirksomhederne giver plads til fiskerne
Meget er sket siden FOGA blot var et bindeled mellem boreplatforme og fiskere, til nu, hvor de spiller en aktiv rolle i at sikre havmiljøet og gøre skibstrafikken grøn. Men ifølge Bo Fyhring Sørensen er deres FOGAs ophav stadig en stor del af identiteten.
- Vores konsulentvirke gør, at vi laver meget rådgivning ind til styrelser og de forskellige energioperatører i at lave sameksistens på havet. Fiskeriet er det primære fokus, men også hvordan kan man gøre plads til fremtiden… En vindmøllepark fylder jo flere hundrede kvadratkilometer Det ville være omsonst ikke at åbne den op for andre aktiviteter. Det er alt fra fiskeri, havbrug, kunstige rev og biodiversitet.
Så en grundsten i FOGA er altså stadig sameksistens. For fiskere, fisk, og fremtidens energikilder:
- De store selskaber tager meget hensyn til de andre aktører derude, når man placerer udstyr. Og hvordan man mindst muligt generer fiskeriet. Selvom der er mange nye i offshore, går de til det med respekt for miljøet og for dem, der er i forvejen. Siger Bo Fyhring Sørensen.