Nyt guldregnskab fra Mærsk - Overskuddet slår ny rekord
2022 fortsætter med at levere varen som et år, der vil skrive sig ind i historiebøgerne på Esplanaden.
Også i årets tredje kvartal blev A.P. Møller-Mærsk forgyldt i overskud.
Ifølge kvartalsregnskabet, som netop er offentliggjort, lød driftsindtjeningen (EBITDA) i kvartalet på styrtende 10,8 mia. dollars.
Resultatet slår endda den i forvejen rekordhøje indtjening i andet kvartal af 2022, hvor driftsoverskuddet lød på 10,3 mia. dollars.
- A.P. Møller-Mærsk har ved udgangen af kvartalet 24 mia. stående i kontanter, som vi kan bruge til at styrke virksomheden i fremtiden. Det er naturligvis en meget tilfredsstillende situation midt i en usikker tid, konkluderede en tilfreds koncernchef, Søren Skou, under fremlæggelsen af rekordregnskabet.
Han påpegede, at det stærke resultat primært var båret af skyhøje fragtrater samt en høj vækst i logistikaktiviteterne.
Omsætning stiger
Omsætningen steg med med 37 pct. i kvartalet til 22,7 mia. dollars mod 16,6 mia. dollars i samme kvartal 2021.
Det prangende kvartalsresultat efterlader 8,9 mia. dollars på bundlinjen til A.P. Møller-Mærsk.
- Det er virksomhedens 16. kvartal i træk, hvor vi øger vores profitabilitet sammenlignet med samme kvartal året før, lød det fra Søren Skou.
Han noterede sig samtidig, at rederigruppens satsning på rene logistikaktiviteter fortsætter med at give afkast. Her er omsætningen steget løbende, og den rundede i årets tredje kvartal for første gang 4 mia. dollars.
Det er klart, at raterne har toppet, og at situationen er i gang med at blive normaliseret på grund af lavere efterspørgsel på containertransport og færre forstyrrelser i de globale forsyningskæde Søren Skou, koncernchef, A.P. Møller-Mærsk
Ifølge Søren Skou står det dog også klart, at de ekstraordinært gode tider er på vej til at rinde ud.
Nedtur på vej
Spotraterne i containerindustrien har styrtet tungt mod jorden gennem de seneste par måneder og faldt således med intet mindre end 67 pct. i tredje kvartal. Årsagen til, at det ikke slår igennem på Mærsk-regnskabet er, at Mærsk transporterer langt størstedelen af sine containere på faste kontrakter, hvor de kraftige ratefald først slår igennem når kontrakterne skal genforhandles.
- Det er klart, at raterne har toppet, og at situationen er i gang med at blive normaliseret på grund af lavere efterspørgsel på containertransport og færre forstyrrelser i de globale forsyningskæder. Vores indtjening i ocean-segmentet forventes dermed også at være faldende i den kommende periode, lyder det fra Søren Skou.
I forbindelse med regnskabet nedjusterede Mærsk således sin prognose for den samlede efterspørgsel på containertransport i 2022 - estimatet for hele 2022 siger nu, at den globale efterspørgsel på containertransport vil falde med mellem 2 og 4 pct.
Med andre ord: Mærsk skal nu i gang med at generere vækst og overskud i et marked, der bliver stadig mindre.
Topchefen peger samtidig på, at Ruslands invasion af Ukraine, energikrise i Europa, høj inflation over hele kloden og udsigten til global recession betyder, at der er masser af sorte skyer i horisonten for Danmarks suverænt største virksomhed.
- Forbrugernes købekraft er under pres, hvilket igen vil medføre en negativ påvirkning af efterspørgslen på containertransport og logistik. Mens vi forventer at blive påvirket af en nedgang i den globale økonomi vil vi fortsatte med at søge vækst i vores logistikforretning, forklarede Søren Skou.
For hele året forventer A.P. Møller-Mærsk et driftsoverskud (EBITDA) på 37 mia. dollars.