Forskere advarer mod udslip af giftigt vaskevand fra scrubbere
En ny undersøgelse fra et finsk universitet viser, at det vand, der udledes fra store skibes scrubbere, tegner sig for op til ni pct. af visse kræftfremkaldende polycykliske aromatiske kulbrinter (PAH'er), der udledes i Østersøen.
Det skriver Sjöfartstidningen.
Undersøgelsen, der er foretaget af forskere fra Chalmers University of Technology, IVL Swedish Environmental Institute og Finnish Meteorological Institute, er nu blevet offentliggjort i et videnskabeligt tidsskrift og er knyttet til en undersøgelse, som den svenske regering har bestilt for at undersøge miljøpåvirkningen fra skrubber i Østersøen sammenlignet med andre kilder til miljøgifte.
- I mange år har vi advaret om, at scrubbere er en teknologi, der er ansvarlig for uforholdsmæssigt store emissioner af farlige og forsurende stoffer i havmiljøet. På trods heraf har vi set en markant stigning i antallet af scrubberanlæg, fordi det er økonomisk fordelagtigt for skibsrederne. Derfor er det meget vigtigt, at myndigheder og beslutningstagere nu vågner op og begynder at regulere for at reducere skibsfartens emissioner og indvirkning på havmiljøet, siger Ida-Maja Hassellöv, adjunkt og forsker ved Institut for Maritime Studier på Chalmers Teknologiske Universitet, i en pressemeddelelse.
Bundmaling og vaskevand
I Chalmers-undersøgelsen fandt forskerne, at der på et år blev frigivet mere end 200 mio. kubikmeter vaskevand fra skibe, der renser deres udstødningsgasser i Østersøen.
Erik Ytreberg, lektor og forsker i maritime studier ved Chalmers University of Technology, er hovedforfatter på den videnskabelige undersøgelse.
- Vores resultater viser, at skibsfarten er ansvarlig for en betydelig del af de farlige stoffer, der udledes i Østersøen, hovedsagelig gennem bundmaling og udledning af vaskevand fra åbne skrubbere. PAH'er (polycykliske aromatiske kulbrinter, red.) er meget giftige for både mennesker og vandorganismer, da de bl.a. er kræftfremkaldende. Det er værd at bemærke, at dataene til undersøgelsen blev indsamlet i 2018, hvor der på det tidspunkt var ca. 180 fartøjer med scrubbere i Østersøen. Siden da er antallet af disse fartøjer steget betydeligt, og i 2021 var der næsten 600 fartøjer med scrubbere i Østersøen, siger han ifølge pressemeddelelsen.
Foreslår forbud
I pressemeddelelsen hedder det, at de nye forskningsresultater har fået de svenske myndigheder til at foreslå et forbud mod udledning af scrubbervand i svenske indre farvande.
- Sveriges forslag om at forbyde udledning af scrubbervand i svenske indre farvande er godt, men det betyder også, at kun er 1-2 pct. af de udledninger, der i dag sker via scrubbervand i Østersøen, der vil blive reguleret. Sverige kunne også foreslå et forbud i landets territorialfarvande, hvilket ville betyde, at ca. 15-17 pct. af udledningerne til Østersøen kunne reguleres. Men den største effekt ville selvfølgelig have været et internationalt forbud, hvor alle lande omkring Østersøen bliver enige om en fælles regulering af udledning af scrubberudledninger, siger Erik Ytreberg.
Mest fra ’open loop’-scrubbere
I deres rapport om regeringens opgave oplyser Trafikstyrelsen og Hav- og vandforvaltningsmyndigheden, at mere end 450 fartøjer opererede med scrubbere i Østersøen i 2020.
79 pct. af disse havde hybridscrubbere, der kan fungere både i åben og lukket kredsløb, 19 pct. havde åbne scrubbere og to pct. havde lukkede scrubbere. Endvidere rapporteres det, at 'open loop'- og hybrid 'open loop'-scrubberne tegnede sig for 99,9 pct. af emissionerne.