23948sdkhjf

Øresundsfærge slår rekord med 6,4 MWh-batteri

Nu er ’Tycho Brahe’ opgraderet med verdens største batteripakke på en kortdistance-færge. Forsea reducerer CO2-udslippet med mindst 70 pct. i efteråret.

Vores mål er ambitiøse og det her er endnu et stort skridt i den rigtige retning, for at nå vores realistiske drøm om at blive et af verdens mest bæredygtige transportvirksomheder Kristian Durhuus, CEO Forsea

I 2018 blev Øresundsfærgerne ’Tycho Brahe’ og ’Aurora af Helsingborg’ ved den første konvertering til batteridrift til verdens største batteridrevne ro/pax-færger.

Rederiet betegner rejsen dertil som et helt unikt verdensprojekt, der har været præget af både med- og modgang, præcis som et pionerprojekt oftest vil være.

Det fremgår af en netop udsendt pressemeddelelse fra rederiet.

Større opgraderingsproces

- I dag kan Forsea præsentere verdens største batteripakke på en højfrekvent færgelinje. Og ’Aurora af Helsingborg’ har sejlet på el i 93 pct. af året, som er gået, hvilket har bidraget til store miljøgevinster for såvel luft som hav i regionen. I årets løb har ’Tycho Brahe’ været igennem en større opgraderingsproces, hvor samtlige batterier er udskiftede. De kan nu lagre mere energi og levetiden er fordoblet fra 5 til 10 år, fremgår det i meddelelsen.

Forsea har opgraderet energilagringssystemet ombord på ’Tycho Brahe’ og derved øget batterikapaciteten fra 4.160 kWh til 6.400 kWh, uden at udvide selve pladsen, som batterierne optager på færgen.

Ved at øge batterikapaciteten med 50 pct. kan Forsea reducere udslippet yderligere, til gavn for både lokalmiljø og passagerer. Fra i dag sejler ’Tycho Brahe’ igen med batteridrift og nu også med verdens største batteripakke.

Realistisk drøm

Forsea peger dermed på, at de dermed har gennemført endnu et stort projekt, der bidrager med betragtelige miljøgevinster til hele øresundsregionen, bl.a. en reduktion af CO2-udslippet på over 70 pct. per år (sammenlignet med basisåret 2016), hvilket svarer til en årlig reduktion på 26.000 ton CO2. ’Tycho Brahe’s opgraderede energisystem og batteripakke styrker visionen om bæredygtige transporter og rejser til søs, som kan virkeliggøres gennem innovation og engagement.

- Det er med stolthed, at vi i dag fejrer ’Tycho Brahe’s vellykkede opgradering af batteridriften. Vi inspireres af vores fremskridt, lærer af vores modgang og kommer aldrig til at afvige fra vores grønne rejse. Vores mål er ambitiøse og det her er endnu et stort skridt i den rigtige retning, for at nå vores realistiske drøm om at blive et af verdens mest bæredygtige transportvirksomheder, siger Kristian Durhuus, CEO Forsea.

Forsea vil allerede i efteråret 2022, på færgelinjen Helsingør-Helsingborg, leve op til den danske og svenske regerings respektive mål om 70 pct. CO2-reduktion inden år 2030.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.121