23948sdkhjf

Lodserne udskyder konfliktvarsel i højspændt situation

Danish Maritime Pilots afholdt i går medlemsmøde om overenskomstsituationen med Danpilot, hvor i alt 63 ud af foreningens 145 medlemmer deltog.

Mødet besluttede ikke at varsle konflikt ved udgangen af oktober måned, hvilket henset til Danpilots fortsatte afvisning af forhandlinger af en overenskomst med Danish Maritime Pilots, ville have kastet lodsbetjeningen af skibsfarten igennem danske farvande samt til og fra dansk havn ud i konflikt.

Det skriver Danish Maritime Pilots i en pressemeddelelse.

- Henset til den nuværende situation i Østersøen og nære danske farvande med et stærkt øget trusselsbillede, eksplosioner og angreb mod kritisk infrastruktur i havet samt jamming af GPS satellitnavigation, er det ikke nu vi som lodser skal gå i arbejdskonflikt udtaler Lars Sigvardt, formand i Danish Maritime Pilots.

På medlemsmødet var der fortsat opbakning til kravet om overenskomst med Danpilot samt til om nødvendigt at varsle konflikt senere, når situationen og sikkerhedsbilledet tillader det.

Massive forringelser

- Vi noterer os at Danpilot på trods af ønskerne fra os, deres medarbejdere, har valgt at indgå overenskomst med organisationen Lederne Søfart, som ikke repræsenterer mere end godt 30 lodser og ledere i Danpilot – ud af i alt ca. 175 lodser. En overenskomst med både massive forringelser af lodsernes vilkår samt ulovlige fravigelser på lønmodtagerbeskyttelsen af arbejdstid, hviletid og natarbejde, forsætter Lars Sigvardt.

Forsamlingen i Danish Maritime Pilots besluttede derfor også at bruge tiden til at afprøve juraen i den nye Lederne Søfart overenskomst, som kun 22 lodser ud af 175 har stemt ”ja” til.

DanPilot er 100 pct. ejet af staten og henhører under Erhvervsministeriet.

- Der hvor vi står i dagens Danmark med en højspændt situation og et folketingsvalg, hvor statsministeren er ude og tale de offentlige ansatte op, virker det absurd, at man med den anden hånd ser stort på den danske model og basal lovgivning i statens eget lodsfirma, ved at forhandle en overenskomst, der savner enhver form for kollektivet og legitimitet hos de ansatte lodser, afslutter Lars Sigvardt.

Danpilot afviser

Hos arbejdsgiveren, Danpilot, tager man afstand fra påstandene fra Danish Marine Pilots. 

- Som tidligere orienteret, så har DanPilot og Lederne Søfart afsluttet de konstruktive forhandlinger vedrørende fornyelse af overenskomsten for lodserne med et tilfredsstillende resultat. DanPilot modtog efterfølgende besked fra Lederne Søfart om, at et flertal af lodserne har stemt ja til den nye overenskomst (med 79% af de afgivne stemmer), lyder det fra Danpilot i en skriftlig kommentar. 

- Derudover har vi med glæde noteret, at Danish Maritime Pilots har besluttet sig for ikke at varsle arbejdskonflikt. Vi har en fælles interesse med alle parter i at undgå en eventuel konflikt og kunne fortsætte med at yde den nødvendige sikkerhed til søs i samtlige danske farvande.

- Samtidig føler vi os nødsaget til at tage afstand fra DMP's nylige påstande om, at overenskomsten medfører ulovlige fravigelser vedrørende arbejdstid, hviletid og natarbejde. Overenskomsten og hviletidsaftalen er indgået inden for rammerne af gældende ret. Hviletidsaftalen er desuden godkendt af den tilsynsførende myndighed, nemlig Søfartsstyrelsen.

Danpilot fortsætter: 

- Vi lever af at levere sikkerhed. Det er derfor af allerstørste interesse, at vi som virksomhed tilbyder gode og sikre arbejdsvilkår. Det gælder alle medarbejdere, uanset hvor de er organiseret. Når overenskomsten er endelig godkendt hos alle instanser, ligger en stor opgave med at få den implementeret hele vejen rundt. Min klare forhåbning er, at den fornyede overenskomst kan være med til bidrage til arbejdsro og forsat fokus på kerneopgaven i en usikker tid for rigtig mange mennesker.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.103