Scandlines køber støjsvage, grønne thrustere
Som den sidste af de fire hybridfærger, der sejler på ruten Rødby-Puttgarden, har dobbeltenderfærgen ‘Prinsesse Benedikte’ netop fået installeret fire nye thrustere, der ifølge selskabet er langt mere effektive og dermed energibesparende. Installationen markerer afslutningen på et investeringsprojekt i dobbeltenderfærgerne på 100 millioner kroner og reducerer ifølge Scandlines miljøpåvirkningen markant.
- Med det fuldførte projekt har vi reduceret CO2-udledningen fra hybridfærgerne med op til 15 procent og dermed taget et vigtigt skridt mod emissionsfrie færger på Rødby-Puttgarden. Vi kan kun glæde os over, at det kan kombineres med et mindre aftryk på havmiljøet i Femern Bælt, siger Scandlines’ COO Michael Guldmann Petersen i en meddelelse om projektet.
I alt 16 thrustere er blevet udskiftet på de fire hybridfærger, der sejler på Femern Bælt.og den nye elektroniske thrusterstyring til broen på hvert skib er leveret af Kongsberg Maritime.
Hybridfærgerne har fire thrustere – to for og to agter og hele enheden kan dreje om sin lodrette akse og derved virke som ror. Det giver ifølge selskabet et mere homogent flow gennem vandet og dermed mindre støj og vibration, der ifølge Scandlines også er godt for dyrelivet i Femern Bælt som fx for marsvin.
Thustere på Scandlinefærger;
Før: push-thrustere med propellerdrev bagest (modelbetegnelse Contaz 35)
Nu: pull-thrustere med propellerdrev forrest (modelbetegnelse Azipull 120 FP)
Vægt: 25 ton hver
Diameter: 3,2 meter
Antal: 16
CO2-reducering: Op til 15 procent
Investering: 100 millioner DKK
Kilde: Scandlines