Lods mistede gps-signal tæt på russisk korvet i Storebælt
De russiske flådefartøjer, som lige nu ligger nord for Læsø og har sejlet rundt i Storebælt i ugens løb, skaber tilsyneladende røre, også for sejlende skibe i farvandet.
Pludselig gik vores navigationssystem ned Bjarne Cæsar Skinnerup, lods i Danpilot
Tv-journalist og tidligere Asien-korrespondent Michael Rastrup Smidt rapporterer i Facebook-gruppen 'Søværnet / Forsvaret' om en hændelse, der er oplevet af en dansk lods i Storebælt i mandags, hvor han lodsede en tyrkisk bulkcarrier nordpå.
”Vi var i den nordlige del af Storebælt, 15 sømil agterude for os længere ned i Storebælt sejlede den russiske korvet ”Stoykiy” med skrognummer 545,” fortæller Bjarne Cæsar Skinnerup, der er er lods i Danpilot og dommer i Søretten.
"Pludselig gik vores navigationssystem ned, fordi vi blev elektronisk jammet, og samtidig forsvandt vores gps-signal."
”Vi forsøgte at genoprette forbindelsen på reserveudstyret, men også her var signalet forsvundet.”
"På radioen kontaktede vi to andre skibe, der var på vej nordpå i Storebælt, og også hos dem var gps-signalet jammet, og deres elektroniske navigationssystem ude af drift."
"Samtidig frøs ais-meddelelserne på de jammede skibe, så det så ud, som de lå på den samme position, som de havde, da gps-udstyret gik ned."
Bjarne Cæsar Skinnerup radar virkede stadig, og på den kunne han se, at den russiske korvet fulgte dem med nøjagtigt samme fart, som de sejlede.
Var situationen farlig?, spørger Michael Rastrup Smidt.
”Det kan naturligvis føre til en farlig situation, når man mister sit elektroniske navigationsudstyr.”
Den russiske korvet, der her fredag formiddag fortsat ligger ved Læsø, udgiver sig stadigt falsk for at være en produkttanker med navnet ”123”, noterer Michael Rastrup Smidt i sit opslag.