Mærsk-konkurrent sætter dato på start på luftfragt
Mediterranean Shipping Company (MSC) er nu klar til at sætte dato på, hvornår selskabet vil begynde sin nye luftfragtsløsning, MSC Air Cargo. Tidligere har MSC været nævnt i forbindelse med det italiensk luftfartsselskab ITA Airways, men nu oplyser MSC, at de vil etablere sit eget luftfragtstilbud med egne fly. Baggrunden er ifølge en pressemeddelelse om initiativet en øget efterspørgsel fra MSC’s kunder på også at kunne udføre luftfragt som en komplementær service til deres containerfragtløsninger.
MSC Air Cargo har været under udvikling i flere måneder, og den nye løsning vil være tilgængelig fra begyndelsen af 2023, når det første af fire MSC-mærkede Boeing 777-200F-fly bliver leveret. De nye fragtfly vil have Atlas Air som operatør.
I forbindelse med etableringen af det nye flyfragttilbud har MSC udpeget Jannie Davel til at udvikle luftfragtforretningen og til at opbygge det team, der skal implementere den.
Jannie Davel kommer fra lignende stillinger i Delta Cargo, Emirates SkyCargo og DHL.
MSC’s danske topchef, Søren Toft, ser frem til etablering af det nye selskab.
- Vi er glade for at kunne annoncere udviklingen af MSC Air Cargo og byde Jannie Davel velkommen til at stå i spidsen for dette spændende, nye tilbud til MSC-kunder. Dette er vores første skridt ind på dette marked, og vi planlægger at fortsætte med at udforske forskellige muligheder for at udvikle luftfragt på en måde, der komplementerer vores kerneforretning med containerfragt, siger han i forbindelse med etableringen af det nye luftfragttilbud.
Tidligere på året meddelte Mærsk, at de havde etableret Maersk Air Cargo, og CMA CGM, Air France-KLM har også etableret et fælles luftfragtinitiativ.