23948sdkhjf

Efter kæmpeordre: Værftsdirektør mangler 150 ansatte

Seks skibe skal bygges i Esbjerg. Det skaber behov for arbejdskraft fem-seks år frem i tiden, spår direktør

Et regulært jobboom er på vej til Esbjerg Havn.

Det sker, efter at Esbjerg Shipyard har sikret sig en historisk stor ordre på op mod seks Offshore Survey and Service Vessels (OSSV).

Og det bliver altså godt nyt for beskæftigelsen på Esbjerg Havn, skriver Jydske Vestkysten

- Hvis alt går vel, er arbejdet ved flydedokken sikret de næste fem-seks år. 85 procent af ordren skal håndteres i Esbjerg og med lokal arbejdskraft, fastslår Kjeld Vogt, der er direktør i Granly Gruppen, der ejer Esbjerg Shipyard.

Værftet beskæftiger aktuelt 50 ansatte, men ordren vil øge antallet til omkring 200, anslår direktøren.

Direktøren hæfter sig også ved, at ordren gør værftet attraktivt i forhold til rekruttering. Især fordi skibene skal konstrueres til at kunne sejle på en blanding af metanol, gasolie og batteri og derfor vil kunne trække arbejdskraft til, der er interesseret i grønne brændsler.

Milliardinvestering

Det var i starten af november, at Foga kunne breake nyheden om de nye fartøjer made in Esbjerg

Foga er den danske del af O.S. Energy og har selv hjemme på Esbjerg Havn.

Esbjerg Shipyard har selv betegnet ordren som en milepæl, da det er værftets første nybygningsprojekt siden 2020. I første omgang har Foga bestilt ét OSSV, men den ordre kan blive udvidet til fem mere.

- Det er et projekt, vi har arbejdet med i et års tid, og vi er rigtigt glade for at se, at det nu er lykkedes, har Bo Fyhring Sørensen, der er administrerende direktør hos Foga, tidligere fortalt til Søfart.

Det første fartøj forventes at være færdigbygget i første del af 2026, og en option på fem yderligere skibe er sikret hos Esbjerg Shipyard.

Det jyske værft har ikke bygget nyt siden 2020, hvor det byggede en hydraulikbåd for en norsk offshorekunde.

De seks skibe skal sejle på fortrinsvis grøn energi, fortæller Bo Fyhring Sørensen.

- Fra dag ét sejler vi med en blanding af metanol og gasolie – og så batteri. Når der er metanol nok i markedet, sejler vi kun på metanol og batteri.

Partnerskabet bag bestillingen forventer at investere 130 mio. euro (næsten én dansk milliard) i de seks nye skibe.

Topmoderne fartøjer

Det er investering- og aktiveringsforvalteren MPC Capital og offshore-specialisten O.S. Energy, der har slået pjalterne sammen for at realisere en flåde af næste generations servicefartøjer til havs.

De seks nye Offshore Survey and Service Vessels (OSSV) vil primært blive anvendt i offshore vindmølleparker i Nordsøen og Østersøen.

 Det løser en konkret udfordring, lyder det fra O.S. Energy, der estimerer, at produktionskapaciteten af offshore vindturbiner i Europa vil øges med mere end 20 pct. om året indtil 2033.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08