Vindteknologier hjælper rederier i mål med EU’s 2030-klimakrav
Vind som fremdrift i handelsskibe er stort set en no brainer – og prisen på teknologien er på vej ned, siger vindteknologiens maritime bannerfører
Airbus' specialfragtskib, 'Ville de Bordeaux' (2004), fik tidligere i år installeret tre 22 meter høje eSails sugesejl fra spanske Bound4blue, som Maersk Tankers har valgt som leverandør af sejl til rederiets kommende fem MR-tankere. Ifølge producenten genererer sugesejlene et op til seks-syv gange kraftigere løft end et konventionelt, stift sejl og på 'Ville de Bordeaux' leverer de årlige brændstof- og CO2-besparelser på henholdsvis op til 560 tons og 1.800 ton. Grafik: Bound4blue
Gavin Allwritght er generalsekretær i International Windship Association, IWSA. Foto: IWSA Flyproducenten Airbus' special-fragtskib, 'Ville de Bordeaux' (2004), fik i 2024 installeret tre 22 meter høje eSails sugesejl fra spanske Bound4blue, som også er leverandør til Maersk Tankers kommende fem hybride vindskibe. Ifølge producenten genererer s...
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement