Fire rederier nomineret til ny diversitetspris
En ny pris, der skal hylde dem, der arbejder for at skabe øget diversitet i rederierhvervet, skal finde sin første vinder. Mandag mødes juryen for at finde det rederi, der har gjort sig mest fortjent til prisen. Det skriver Danske Rederier i en pressemeddelelse.
De nominerede rederier til dette års Diversitetspris er: DFDS, Maersk Tankers, Hafnia og Norden.
Juryen skal forholde sig til de fire nominerede rederier ud fra tiltag, som enten har betydet noget for den enkelte virksomhed eller for hele branchen. Det kan f.eks. være, hvis rederiet har skabt et nyt initiativ inden for diversitetsområdet ved aktivt at bruge ny viden inden for området eller arbejdet aktivt for at fremme et diversitets-mindset hos medarbejdere, ledere og samarbejdspartnere.
Direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier Anne Windfeldt Trolle sidder i juryen for Danske Rederier. Hun siger følgende i meddelelsen:
- Jeg glæder mig til at diskutere de fire nominerede med de øvrige jurymedlemmer, og jeg er glad for, at vi kan skabe en anledning til at sætte fokus på nogle af de rederier, som gør noget ekstra for diversiteten. Prisen skal gerne tjene som en projektør, der sætter spot på de steder i branchen, hvor man virkelig arbejder seriøst og nytænkende med diversitet.
Vinderen bliver kåret i oktober, og juryen består af faglig leder i Sea Health and Welfare, Torsten Mathias Augustsen, leder af organisatorisk præstation og udvikling ved Welltec, Anja Rose, lektor ved Copenhagen Business School, Dr. Poornima Luthra, direktør for Halcyon Recruitment og grundlægger af Diversity Study Group, Heidi Heseltine samt direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier, Anne Windfeldt Trolle.
Beskrivelse af de nominerede og nogle af deres tiltag
DFDS: Rederiet har sat et mål om, at 30 procent af de ansatte skal være kvinder i 2023. Målet er nået i bestyrelsen og flere kontorer, og der er indført en ’diversitets-rapportering’ som del af kvartalsrapporterne.
Maersk Tankers: Rederiet har indført en ny ligestillingsstrategi og et fortsat fokus på at ansatte 50 procent kvinder i nye stillinger. Andelen af kvinder ansat i Maersk Tankers er gået fra 30,5 procent I 2020 til 35 procent, og I 2021 var 55 procent af nyansatte kvinder.
Hafnia: Rederiet har skabt “Maritime Diversity, Equity & Inclusion (DEI) Lab” sammen med RightShip, Wilhelmsen, Thome Group, Rio Tinto og Anglo American. Partnerskabet er en slags intern tænketank, hvor medarbejdere og teams på tværs af virksomhederne kan gode ideer og tiltag ind, som kan spredes til de øvrige virksomheder. I det første år (2020) blev over 50 ideer om bedre diversitet delt mellem virksomhederne.
Norden: Rederiet har indført en ’forældre-pakke’, som skal sikre, at der er fuld pension under barsel, og at der i Danmark er 24 ugers betalt barsel til både far, mor eller adoptivforældre. Pensionsbetaling er blandt andet indført for at mindske det spænd, som ofte er mellem mænd og kvinders pension pga. barselsorlov i løbet af arbejdslivet.
Kilde: Danske Rederier