Danske havne vil lære af europæisk flodtrafik
Større om mere miljørigtige fragtskibe kan være fremtiden for en række havne i Limfjorden, men det kræver, at sejlrenderne til Thyborøn uddybes med mindst en meter fra fire til fem meter. Det skriver Nordjyske.
Avisen har talt med Meiner Nørgaard, der er formand for udvalget for teknik og miljø i Morsø Kommune og bestyrelsesmedlem i Danske Havne. Efter hans opfattelse vil der i fremtiden blive større fokus på mere miljørigtig transport og især at flytte transport fra landevej til søen, men det vil kræve den omtalte uddybning, som også vil være med til at udvikle havnene i den vestlige del af Limfjorden.
- Vi får flyttet en større del af godstransporten over på søvejen, hvilket er vigtigt med de begrænsede landeveje, vi har herude vestpå. Det er er også landdistriktsudvikling, fordi der er arbejdspladser på havnene, og endelig bliver transporterne grønnere, når vi får gjort plads til de nye skibstyper, siger Meiner Nørgaard til Nordjyske.
Ud over Nykøbing Havn er også Struer og Skive havne med i projektet, og havnene håber på at kunne få støtte fra den nye Havnepulje.
- De tre havne vil kunne tilfredsstille 75 procent af efterspørgslen. Derfor etapeopdeler vi projektet, så første del bliver den vestlige del. I anden etape kommer uddybning af sejlrenderne til Løgstør Havn og Dankalk, siger Meiner Nørgaard til Nordjyske.
Morsø Kommune har netop bevilliget 160.000 kroner som Nykøbing Havns bidrag til et forprojekt for uddybning af sejlrenderne.