Molslinjens nye elfærger skal bygges i Tyrkiet
To års forberedelser hos Molslinjens teknikere nåede sent fredag eftermiddag i København en foreløbig kulmination, da bestyrelsesformænd fra Molslinjen og Cemre Shipyard i Tyrkiet satte deres underskrifter på kontrakter om byggeriet af to elfærger til Alslinjen og Samsølinjen.
Det skriver Molslinjen i dag i en pressemeddelelse via Ritzau.
Det har været en kæmpe opgave for os at forberede dette byggeri og være klar i en meget urolig og usikker verden, men det bliver samtidig en meget spændende proces, hvor vi kommer til at tage et meget stort skridt frem mod en grøn omstilling af dansk indenrigsfærgefart Carsten Jensen, adm. direktør i Molslinjen
Begge kontrakter er betingede af en endelig kontrakt mellem Molslinjen og Transportministeriet dette efterår.
Underskrifterne blev sat dagen efter, at Transportministeriet efter to udbud havde tildelt Molslinjen de to færgeruter. Molslinjen har i forvejen drevet begge ruter siden efteråret 2018.
Går ikke ud med kontraktpris
De to nye elfærger skal sættes i produktion så hurtigt som muligt. Alslinjens færge skal sættes i drift til september 2024, mens Samsølinjens færge skal have første tur i januar 2025.
Cemre Shipyard er valgt på grund af værftets høje kvalitetsniveau og omfattende erfaring med at bygge elektriske dobbeltende-færger.
- Det har været en kæmpe opgave for os at forberede dette byggeri og være klar i en meget urolig og usikker verden, men det bliver samtidig en meget spændende proces, hvor vi kommer til at tage et meget stort skridt frem mod en grøn omstilling af dansk indenrigsfærgefart, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.
På nær få tekniske detaljer bliver de to færger ens. Molslinjen ønsker ikke at offentliggøre økonomien i de to kontrakter.
Cemre Shipyard har også en stor hybrid-elektrisk dobbeltenderfærge i ordre til Scandlines til levering i 2024.