Svitzer sænker CO2-udledningen ved højst at sejle otte knob
Svitzers såkaldte ”8 speed initiative”, otte knobs-initiativet, der opfordrer rederiets besætninger på slæbebådene til at sejle med en maksimal hastighed på otte knob under mobilisering og demobilisering – har med succes forhindret 1.000 tons CO2 i at blive udledt til atmosfæren.
Det skriver Svitzer på sit nyhedssite på nettet.
Vi mener, at det her er et reelt bevis på den indflydelse, simple justeringer kan have på en industris bæredygtighedsrejse. Vi ser frem til at implementere initiativet bredt på tværs af Svitzers globale operationer og gøre et endnu større indhug i vores kulstofemissioner Kasper Karlsen, regional COO, Svitzer Europe
Projektet startede i slutningen af 2021 på tværs af Svitzers britiske aktiviteter og er i dag en del af rederiets mangefacetterede dekarboniserings-strategi, der blev lanceret i maj 2022. Initiativet viser, at selv små adfærdsændringer, når de implementeres sammen med mere ambitiøse og langvarige fokusområder som brændstof og slæbebådsdesign, kan have en øjeblikkelig og målbar indvirkning på CO2-emissionerne.
Svitzers globale flåde på mere end 400 fartøjer udleder hvert år det samme som 100.000 dieseldrevne biler, så enhver øjeblikkelig CO2-besparelse kan have stor indflydelse. Fartreduktionsmålet på otte knob blev valgt på baggrund af en analyse af Svitzers slæbebådsflåde og tilskynder besætningerne til at forsøge at opnå et 'sweet spot' af potentiel brændstofeffektivitet, som analysen identificerede.
Uden omkostninger for driften
Der er ifølge Svitzer et stort potentiale for hastighedsoptimering under mobilisering og demobilisering, sammenlignet med mere driftsfølsomme momenter under en bugseringsoperation. Dette skyldes, at der er et mindre power-behov og mere forudsigelige forhold.
For nogle individuelle slæbebåde har optimering af hastigheden til otte knob under mobilisering og demobilisering forbedret deres effektivitet med omkring 20 pct., oplyser Svitzer.
- Vi er ekstremt stolte, at vores mål med otte knobs-initiativet har nået en milepæl på 1.000 tons CO2 sparet efter mindre end et års test-implementering i Storbritannien. Vi har været i stand til at gøre det her uden omkostninger for vores drift og med meget lidt forstyrrelse af vores måde at arbejde på, simpelthen ved at bede vores besætninger om at foretage en lille ændring i adfærd og holde sig under otte knob før og efter bugseringsarbejdet, siger Kasper Karlsen, regional COO, Svitzer Europe.
- Vi mener, at det her er et reelt bevis på den indflydelse, simple justeringer kan have på en industris bæredygtighedsrejse. Vi ser frem til at implementere initiativet bredt på tværs af Svitzers globale operationer og gøre et endnu større indhug i vores kulstofemissioner, forklarer han.