Stena og MAN sammen om retrofit af metanoldrift i firetakt
Med metanol som et af fremtidens potentielt CO2-neutrale brændstoffer til skibsfarten vil der naturligt opstå et stort marked for retrofit. Nærmere bestemt for ombygning af eksisterende motorer, der i dag anvender konventionel HFO eller marinegasolie, til også at kunne anvende metanol. Dermed opnås hurtigere en stor volumen i udbredelsen af nye brændstoffer i forhold til, at udrulningen alene skulle ske med nybygninger.
Det giver betydelige drivhusgasreduktioner og er endda helt CO2-neutralt, når det produceres fra vedvarende energikilder. Jeg er sikker på, at mange interesserede vil følge med i det her retrofitprojekt Stefan Eefting, der er Head of Prime Serv Germany, hos MAN Energy Solutions
MAN Energy Solutions har derfor netop indgået en hensigtserklæring med Stenas in-house skibsdesign-unit Stena Teknik samt med Proman Stena Bulk, der er et jointventure, specialiseret i søtransport af metanol, mellem metanolproducenten Proman og Stenas tankrederi Stena Bulk.
Samarbejdet mellem motorproducenten og den store svenske rederikoncern skal afsøge mulighederne for retrofit af MAN Energy Solutions’ MAN 48/60-firetakts motorer til dualfuel diesel/metanol-drift.
Forventer stor interesse
- MAN Energy Solutions er glade for at arbejde sammen med industripartnere om at dekarbonisere marinesegmentet, en glæde som Stena og Proman deler. Metanol har et stort potentiale som fremtidigt brændstof og er rent, effektivt og sikkert at arbejde med.
- Det giver betydelige drivhusgasreduktioner og er endda helt CO2-neutralt, når det produceres fra vedvarende energikilder. Jeg er sikker på, at mange interesserede vil følge med i det her projekt om retrofit, siger Stefan Eefting, der er Head of Prime Serv Germany, hos MAN Energy Solutions.
Ifølge MAN Energy Solutions skal samarbejdet starte med en forundersøgelse, der definerer projektets omfang og grænser, arbejdsfordelingen og respektive ansvarsområder.
Det primære formål med projektet er at undersøge metanolforbrænding efter Otto-forbrændingsprincippet i forhold til brændstofindsprøjtning på ældre installationer. Udviklingen af metanolbaseret direkte injektionsteknologi til nybygninger og potentialet for senere ombygninger indgår ligeledes i projektet.
Stena er pioner
Efter en vellykket afslutning af feasibility-undersøgelsen i den første del, vil anden fase involvere retrofit af motoren/motorerne, kommisionering og feltprøvning. Den tredje og sidste fase vil så involvere færdiggørelsen af felttest og motoroverdragelse til kommerciel drift, oplyses det.
MAN 48/60-firetakts motoren er udbredt i mediumspeed-segmentet, bl.a. på store færger og krydstogtskibe. Stenas færgerederi, Stena Line, har allerede en pionerstatus i forhold til metanol-retrofit. Den opnåede rederiet i et samarbejde med bl.a. motorproducenten Wärtsilä om bord på færgen ’Stena Germanica’, der siden 2018 har sejlet på metanol på ruten mellem Gøteborg og Kiel.
Proman Stena Bulk har foreløbigt taget levering af to af sine i alt seks nye såkaldte IMOIIMeMAX 49.990 t. dv. store MR -metanoltankskibe fra GSI-værftet i Kina. Udover at skulle fragte metanol for Proman, så drives skibene også på metanol. Det sker med totakts dualfuel marinegasolie/metanol hovedmaskineri fra MAN Energy Solutions.