23948sdkhjf

Ny Terntank-tanker skal navngives hjemme hos moderselskabet på Donsö

Terntank Rederis nybygning ’Tern Fors’ anløber kaj ved Donsö, Sverige i forbindelse med årets Donsö Shipping Meet og samtidig holder rederiet skibsdåb

- ’Tern Fors’ bliver en del af Donsö Shippng Meet og vi vil dagen inden, 13. juni kl. 14.30, holde skibsdåb, hvor alle er velkomne. I forbindelse med skibsdåben bliver der også ”åbent skib”, hvor det bliver muligt at få en rundvisning ombord, siger Jens P. Buchhave, CEO i Terntank Rederi A/S.

I forrige weekend var ’Tern Fors’ forbi Rotterdam, hvorefter kursen blev sat mod Gøteborg for første anløb, der fandt sted i torsdags. Derefter gik skibet som planlagt i timecharter til North European Oil Trade OY (Neot) i Helsinki.

’Tern Fors’ er det andet af rederiets to aktuelle nybygninger, hvor det første, ’Tern Island’, blev leveret i december 2021 fra China Merchants Jinling Shipyard (CMJL), Kina.

- Vi er meget tilfredse med 'Tern Island' og 'Ternfors'. Terntank og CMJL har sammen bygget første klasses tankskibe som begge er leveret uden forsinkelser, lyder det uforbeholdent fra rederiet, der har base i Skagen, mens det svenske moderselskab hører til på øen Donsö ved Gøteborg.

Moderne teknik

Som søsterskibet er ’Tern Fors’ et produkttankskib på 15.000 t.dv. og udviklet af Terntank i samarbejde med Kongsberg Maritime og baseret på den forudgående serie af Ternsund-typen fra 2016-17. 

Med de nye skibe, som alle er i niveau 5 på Clean Shipping Index, har rederiet taget yderligere tiltag for at reducere miljøpåvirkningen, blandt andet via hybrid teknik med en kombination af en 450 kWh batteripakke, tilslutning for landstrøm og et DC-Link system som indebærer, at skibet kan anløbe havne helt fossil-frit, når muligheden for landstrøm er tilgængelig.

Hybridløsningen på de nye skibe muliggør desuden "peak shaving" for at reducere emissioner yderligere. Ifølge rederiet indebærer det at CO2 udslip reduceres med 70 procent, partikler med 99 pct. og NOx med 97 pct.. Desuden er støj reduceret med 40 pct.

Hovedmaskinen er Dual-Fuel, som på seriens forudgående skibe, med en low-speed, to-takt hovedmotor af typen WingGD 5RT-flex 50 DF som er 100 pct. kompatibel med biobrændstof. Skibets hjælpemotorer og kedel er ligeledes kompatible med biobrændstof.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099