23948sdkhjf

Scandlines vælger schweizisk batteripakke til ny Rødby-færge

Det bliver schweiziske Leclanché, der skal levere den rekordstore batteripakke til Scandlines kommende nye hybridfærge, der skal indsættes mellem Rødby Havn og Puttgarden i 2024. Men en kapacitet på 10 MWh bliver batteripakken den hidtil største litium-ion-batteri-installation på en færge.

Det oplyser Scandlines i dag i en pressemeddelelse sammen med Leclanché. En virksomhed, der i forvejen er kendt i Danmark, som leverandør af den 4,3 MWh store batteripakke til den banebrydende el-færge ’Ellen’ for fire år siden.

Dengang var ’Ellen’s batteripakke verdens største.

Scandlines meddelte ligeledes for nylig, at det er norske NES (Kongsberg Maritime and Norwegian Electric Systems), der skal udvikle og levere færgens elektriske systemer, som bl.a. kommer til at integrere batteripakken i det dieselelektriske maskineri. Færgen er designet af ligeledes norske LMG Marine og skal bygges af Cemre Shipyard i Tyrkiet.

To modes

Den dobbeltendede færge skal primært anvendes som lastbilsfærge og til overførsler af farligt gods i samsejling med Scandlines fire eksisterende hybridfærger på ruten. Passagerantallet er således kun på 140. 

Færgen, der ikke skal sejle i den samme time-drift som de fire passagerfærger, bliver i stand til at gennemføre en overfart fuldelektrisk på 70 minutter. Men anvendes det konventionelle maskineri sammen med batteripakken kan færge indgå i den samme time-drift med 45 minutters overfartstid og 15 minutters havnetid som de øvrige færger. Dermed kan den nye færge også anvendes som erstatningsfærge ved f.eks. dokninger.

Leclanché oplyser, at den 864 volts 10.028 kWh store batteripakke har en garanteret levetid på 10 år. Leveringen af den skal finde sted i januar 2023.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109