R-22: Ny drone designet til alle opgaver
Hvis du gerne vil høre mere om en drone, der er skabt til at løse alle tænkelige droneopgaver, så er det værd at gå forbi Uptekos stand på R-22.
Upteko har siden virksomhedens opstart i 2018 udviklet en drone ud fra den tankegang, at en drone skal kunne løse det hele.
- Vi ville finde et system, der kunne løse alle cases med droner, og derfor tegnede vi denne her multifunktionelle drone, siger Benjamin Mejnertz, som er medstifter og partner i Upteko.
Det betyder med andre ord, at Upteko har skabt en multifunktionel drone, hvor der er 100 procent styr på selve dronen, styringen, forskellige batteriplaceringer og opladning. Derefter kommer kunderne selv med det udstyr og de ønsker, de har til dronen.
- Vi har fokus på dronen og ladestationen, og det kan sagtens være andre, som laver sensorer og værktøjer, dronen skal udstyres med, forklarer Benjamin Mejnertz om Uptekos grundudgave af en drone.
Kræver tilladelser
Upteko er støttet af Den Maritime Fond og har i dag 15 ansatte og en lang række projekter på vej. Et af projekterne er skabt i samspil med et større rederi.
Her er planen, at Uptekos droner skal installeres på skibene og sendes i luften som et hjælpeværktøj, når besætningerne skal sætte de store skibe til kaj rundt om i verden.
Faktisk ligesom et bak-kamera i en bil, forklarer Benjamin Mejnertz. Men det lyder lettere, end det er.
- Bare det at få lov til at bygge en dronestation på et skib og få lov til at flyve med den har været utroligt kompliceret. En drone er et tillæg til navigationen, og derfor kræver det en lang række tilladelser at flyve med den, men nu har vi fået lavet en standard-procedure for dronesystemet på skibe, siger Upteko-stifteren, der på sigt ser rigtig store muligheder i droner på skibe, når først dronerne bliver godkendt til at løse opgaverne.
Det gælder alt fra overvågning af brand og oliespild til eftersøgning af mand over bord med brug af varmesøgende sensorer.
Potentiale i byggeriet
Men Uptekos fokus rækker langt udover den maritime industri og specielt bygge-sektoren er interessant.
- Byggeri er en kæmpe marked for os på sigt. Du skal forestille dig en entreprenør, der kan lave automatisk overvågning og scanning fra alle vinkler af sit byggeri hjemme fra sit kontor. Det er der stort potentiale i, siger Benjamin Mejnertz.
Derudover arbejdes der både til vands og til lands på at få dronen til at flytte værktøj og materialer. Det sker rent praktisk ved at skifte dronens bud ud og dermed skabe plads til fysiske emner.
Tanken er, at dronen på sigt skal løfte 100 kilo, og lige nu er grænsen 25 kilo.
- Vi kigger også på løftesystemer, hvor potentialet ligger i at løfte emner hen til svært fremkommelige steder. Den del er næppe så oplagt på byggepladser, hvor materialerne er tunge, og der stort set altid vil være en kran i forvejen, siger Benjamin Mejnertz.