23948sdkhjf

Drømmen er digital: 52 nye elstandere på Thyborøn Havn

52 nye elstandere og en drøm om også at digitalisere havnens vandforbrug.

Det er realiteterne i Thyborøn, hvor havnen netop har afsluttet et fem års langt projekt om at gøre forbrugsstanderne digitale. Med den nye løsning kan havnen dels holde overblik over, hvor meget strøm deres kunder bruger, og kan desuden levere digital dokumentation til den enkelte kunde om deres månedlige strømforbrug.

- Før investeringen i nye elstandere havde vi ikke det fulde overblik. Folk kunne sætte stikket i standerne, og hvis de huskede det, kunne de sætte en bimåler på, men reelt vidste vi ikke, hvor meget strøm, der blev brugt uden at blive faktureret, siger Christian Vrist.

Thyborøn Havn udvides i øjeblikket kraftigt mod syd med 150.000 nye kvadratmeter og en ny godskaj, der forventes idriftsat i sommeren 2022.

- Det er afgørende, at digitaliseringen af vores tekniske serviceydelser følger med udviklingen af havnen, siger Christian Vrist. 

Han fortsætter: 

- Alsidigheden i havnens kunder stiller krav til det digitale setup, derfor er digitalisering sammen med bæredygtighed temaer i Thyborøn Havns strategiplan, siger han. 

52 nye standere

Løsningen blev 52 nye PowerPro elstandere fra producenten Vikingegaarden, hvor kunden med mobilen kan tænde og slukke for udtaget og dernæst får en faktura med dokumentation på sit forbrug tilsendt automatisk.

Udover service til kunden har systemet forenklet administrationen for Thyborøn Havn, der har fået meget mere styr på elforbruget efter indførelsen af automatiseret fakturering af elforbrug.

- Før tog det to medarbejdere halvanden dag at få et nogenlunde overblik. Nu bruger en enkelt mand 20-25 minutter på det, og vi kan se, at vi får faktureret alt den strøm, der bliver brugt, siger han.

”Vi ser os omkring”

Og havnens tekniske serviceydelser skal digitaliseres løbende fremover, fortæller Christian Vrist. 

- Nu er der lavet en kobling mellem faktureringen og elforbrugsdatabasen, der muliggør en automatiseret fakturering af vores kunders elforbrug, fortæller Christian Vrist.

Han fortsætter:

- Vi er ved at undersøge, om vi kan gøre det samme med vandforbruget. Det er mere komplekst, fordi der skal graves styringer ned i brønde, men det er klart noget, vi ser på, tilføjer han.

I det hele taget sker der meget digitalisering af danske havne, fortæller han. Men man kan og skal ikke springe på alle tiltag med det samme, siger Christian Vrist.

- Vi kigger lidt rundt for at se, hvilke erfaringer, der gøres på området. Det her projekt, var vi first-movere på, det kan vi ikke være hver gang, fordi det først og fremmest handler om at indføre noget, der giver mening for os og er økonomisk ansvarligt. Men vi kommer til at digitalisere flere tekniske serviceydelser, det er der ingen tvivl om, siger Christian Vrist.

Han fortsætter:

- Vi kigger meget ind i IoT og smart teknologi fx i håndteringen af vores affald eller styring af havnens belysning. Der er enormt mange muligheder, som vi undersøger, og så laver vi en grundig vurdering af, hvad der vil være smart i Thyborøn, siger han.

Fakta

  • 5,6 km kajanlæg og 900.000 m2 baglandsareal danner ramme for havnens aktiviteter.
  • Mere end 100 lokale servicevirksomheder og tre skibsværfter står til rådighed på havnen
  • Thyborøn Havn ligger blandt de tre største fiskerihavne, de ti største godshavne og er den 10. største havn i Danmark målt på omsætning.
  • Thyborøn Havn er en kommunal selvstyrehavn og har en professionel bestyrelse bestående af erhvervslivsrepræsentanter fra forskellige industrier.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094