Mærsk bekræfter yderligere fire metanol-drevne containerskibe
Mærsk bekræfter nu forlydender i markedet om, at rederiet har løftet optionerne på yderligere fire dualfuel metanol-drevne neo-panamax 16.000 TEU-skibe hos Hyundai Heavy Industries i Sydkorea. Optionen er en del af den ordre på otte skibe til levering i 2024, der blev indgået vinteren sidste år.
Læs også: Mærsk vælger danskudviklet maskineri i nye skibe - Så stor bliver nyudviklet metanol dual fuel motor
De supplerende fire skibe ventes leveret i 2025, hvor de skal bidrage til den løbende fornyelse af flåden. Når samtlige 12 skibe er sat i drift, vil de tilsammen bidrage med en årlig CO2-reduktion på 1,5 mio. tons i forhold til de ældre konventionelle skibe de afløser. Det svarer ifølge Mærsk 4,5 pct. af rederiets samlede udledning.
Læs også: Første illustrationer af nye Mærsk-skibe - Broen rykker helt frem, skorstenen helt tilbage