Pandemi sætter skub i fragtkoncerner: Vil tilbyde end-to-end
I stedet for at skulle bruge flere forskellige logistikfirmaer efterspørger kunder i stigende grad én udbyder, der kan klare hele transportopgaven fra dør til dør, viser en undersøgelse fra Accenture ifølge Børsen.
Lige under halvdelen af de 802 adspurgte store og små transportselskaber internationalt stiler efter at udbygge deres såkaldte end-to-end-logistikservice, ikke mindst fordi 91 procent anerkender, at kunderne efterspørger det.
I 2016 søsatte Mærsk en ny strategi, der skulle transformere rederiet mod at tage en langt større bid af logistikkæden for deres kunder.
Sidst i december sidste år investerede Mærsk eksempelvis mere end 23 mia. kr. i Hongkong-logistikvirksomheden LF Logistics.
- Det bliver meget, meget interessant at se, hvordan landskabet udvikler sig over de næste fem-ti år. Vi ser større virksomheder som Mærsk og DSV købe mindre selskaber for at være i stand til at udvide deres markedsposition eller blive end-to-end, siger Rina Castillo, der er ansvarlig for Accentures danske servicer til bl.a. fragt- og logistikbranchen.