Det kniber med bæredygtighed i transport- og logistikbranchen
En ny undersøgelse viser, at det kniber for transport- og logistikbranchen at få omsat gode intentioner om bæredygtighed til konkret handling.
Transport- og logistikvirksomhederne går ind for bæredygtighed, men de konkrete løsninger mangler. Det viser undersøgelsen, der er foretaget blandt 100 erhvervsvirksomheder i Europa.
Erhvervsvirksomhederne forventer, at klimavenlig logistik bliver standard. I transportvirksomhederne er man i princippet på linje med kunderne; men det kniber med at få implementeret konkrete løsninger.
- Selv om næsten alle store transport- og logistikfirmaer har fastsat klare mål for reduktion af CO2-emission, er der stort set ingen, der har sat penge af til at opfylde målene, siger Nicolai Broby Eckert, der er partner i det internationale konsulenthus Simon-Kucher & Partners, der står bag den undersøgelsen.
- Over halvdelen af de virksomheder, der deltager i undersøgelsen, anser bæredygtighed for at være et meget vigtigt tema.
- De fleste af dem fokuserer på at reducere deres egen CO2-emission direkte eller indirekte; men når det kommer til at vælge leverandører inden for transport og logistik, er det kun 31 procent af virksomhederne, der mener, at bæredygtighedsaspektet er af stor vigtighed.
- Det kan skyldes, at transport- og logistikbranchen simpelt hen ikke stiller bæredygtige alternativer til rådighed, siger Nicolai Broby Eckert.
Flere aspekter
Når man skal udvikle et bæredygtigt logistikprodukt, er der adskillige aspekter at overveje, heriblandt:
- mål for CO2-emission,
- midler,
- produktdesign,
- kommunikationsstrategier og
- prisfastsættelse.
For få midler
- Som det er nu, er midler til at nedsætte CO2-emission inden for logistik ikke tilstrækkelige til at opnå CO2-neutralitet, så CO2-emission hører stadig til dagens orden, lyder påstanden fra undersøgelsen.
28 procent af respondenterne svarer, at det vigtigste bæredygtighedsmål er at undgå CO2-emission; men for 20 procent af respondenterne er såkaldt ”greenwashing” (handel med miljø-certifikater) næsten lige så vigtigt.
- Det er dermed uklart, om markedet er parat til omkostningstunge, klimaneutrale logistikløsninger som for eksempel brug af klimavenligt brændstof.
Transportvirksomhederne skal gå forrest
Næsten halvdelen af logistikkunderne (40%) ønsker enkle løsninger som for eksempel et entydigt, miljøvenligt standardprodukt, som gælder for alle kunder.
De foretrækker også, at transport- og logistikfirmaerne selv beslutter sig for at være grønne, frem for at give kunderne en mulighed for at vælge et CO2-reducerende alternativ til eller fra.
I undersøgelsen nævner flere af respondenterne DHL som et godt eksempel. DHL har sat sig det mål, at man vil frem til nul-emission af CO2 i 2050.
Usikkert om kunderne vil betale mere
- På grund af de generelt lave fortjenester inden for transport og logistik er det nødvendigt at få kunderne med på at betale regningen for en højere grad af bæredygtighed, siger Nicolai Broby Eckert; men han siger samtidig, at mange kunder stadig ikke anerkender, at reduceret CO2-emission tilfører en transport- eller logistikydelse mere værdi.
- Derfor er der stor usikkerhed om, kunderne er villige til at betale højere priser for klimavenlig transport og logistik i fremtiden. Hvis det ikke er tilfældet, vil regeringer i de europæiske lande være tvunget til at stramme op på reglerne.
- Under alle omstændigheder vil det næppe være muligt for transport- og logistikfirmaerne at påtage sig ekstraomkostningerne uden at give regningen videre til kunderne, siger Nicolai Broby Eckert.
Om undersøgelsen:
Undersøgelsen hedder ”How to design and price emission compensation measures in logistics” og er gennemført af Simon-Kucher & Partners. 100 firmaer i Europa med brug af transport- og logistikydelser er blevet spurgt via et online-spørgeskema.