Hvide Sande-værft har kølhalet Fulton i 30 år
Der er jubilæum for den kontrakt, som førte skonnerten Fulton til jævnlig kølhaling på Hvide Sande Shipyard, oplyser det vestjyske skibsværft.
Nationalmuseet, som ejer skonnerten fra 1915, der driftes af Fulton Fonden, var først i 1990’erne på udkig efter et værft, der havde den faglige kompetence og erfaring i at bygge og vedligeholde fartøjer af træ. Her faldt opmærksomheden på Hvide Sande Shipyard.
- Vores ejere fik øje på, at her ligger en rigtig såkaldt kutterfabrik, der bygger skibe, som kan holde til at blive brugt til erhvervsmæssige formål og i fald af dårligt vejr på Vesterhavet, så kan de også holde til en omgang tæsk, siger Jakob Jensen, der fejrer sit 20-års jubilæum som skipper på Fulton.
Helt konkret gik opgaven dengang på, at Fulton skulle køloprettes, og der blev indgået en kontrakt mellem Nationalmuseet og Hvide Sande Shipyard i vinteren 1991/92, præcis for 30 år siden.
- De gode mennesker fra Nationalmuseet medbragte faktisk et ekstra slips til Vestjylland – det måtte jeg pænt tage imod og binde, inden vi fik lov til at underskrive, fortæller tidligere værftsdirektør Hans Peter Kristensen.
Fulton ankom til værftet efter sejlsæsonen i 1992, og bådebyggerne gik i gang med det store arbejde omkring kølopretningen af skonnerten.
Værftet vedligeholder gammel viden
Restaurationsopgaver som kølopretning, skift af spanter og klædning er med til at give Hvide Sande Shipyard en detaljeret viden om skibets opbygning, form, særlige bådtekniske og – for dens tid og type – typiske løsninger.
- Vi har igennem de sidste årtier arbejdet målrettet mod, at skonnerten fremstår som i 1915 og på samme tid lever op til dens nuværende driftsformål. Ofte har vi et fast mål i forhold til det resultat vi gerne vil have, men kender ikke den teknisk og skibsfaglige vej dertil. Her har værftet ført os sikkert igennem vores vedligeholdelsesplaner punkt for punkt, siger Jakob Jensen
Han kan, uanset hvor han er, ringe til Hvide Sande Shipyard.
- Og tale med en af de medarbejdere, der har været med helt fra starten, og som er i stand til at pakke bilen med præcist det udstyr, som der skal til for at fikse de småskavanker, vores ældre dame af og til har, siger han.
Takker for trofasthed
Hvide Sande Shipyard’s direktør Carl Erik Kristensen takker i anledning af jubilæet for den tillid og trofasthed, værftet er blevet mødt med fra Fultons side.
- Jeg tænker med et smil tilbage på alle de kolde vintre, hvor vi har stået og hamret, banket, mast, slebet og pudset, som har givet en god håndværksmæssig ballast, og som også i dag er til stor glæde for vores lærlinge, siger Carl Erik Kristensen, som selv oprindelig er udlært bådebygger.
Fakta om Fulton og Hvide Sande Shipyard:
- Skonnerten Fulton er bygget i Marstal 1915 og sejlede oprindelig med klipfisk i det meste af Europa.
- I 1923 blev Fulton solgt og var under svensk flag indtil 1959, hvor skibet blev dansk.
- I 1970’erne og 1980’erne blev mange utilpassede unge sendt ud at sejle med Fulton, der var under ledelse af skipper Mogens Frohn Nielsen.
- Nuværende skipper Jakob Jensen kan i 2022 fejre 20-års jubilæum.
- Ankom til Hvide Sande Shiyard for første gang for 30 år siden.
- Hvide Sande Shipyard, Steel & Service har i dag omkring 230 medarbejdere, der holdes beskæftiget med højteknologiske projekter indenfor skibsnybygninger og vindindustrien, samt vedligehold og service af nyere og historiske fartøjer.