Op til 1912 var kulfyrede dampskibe dominerende - de krævede meget mandskab og var dyre i drift. Især, når skibene skulle bunkre og der skulle kul ombord, kom der kulstøv ind i de fleste afkroge af skibene.
Desuden optog kullet meget vægt og plads, som gik ud over lasteevnen. Efterhånden som der kom flere bunkerstationer med olie, blev de fleste d...
Historien om ØK’s danske passagerlinere til Bangkok og Sydøstasien
Verdens første motorskib ’Selandia’ lagde kul- og damp bag sig på ØK’s fragt- og passagerfart til Østen i 1912 – et halvt århundrede senere blev det verdenskendte hospitalsskib ’Jutlandia’ den sidste Bangkok-båd
4
Billeder
Sensationen ’Selandia’, et skib uden en dampmaskine eller en dampturbine, men stedet en dieselmotor. Det understregede ØK med fraværet af en synlig skorsten. Illustration: M/S Museet for Søfarts arkiv
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement