Chokmelding: USA trækker sig fra IMO-klimamøde

Den amerikanske regering har trukket sig fra de altafgørende IMO-forhandlinger om maritim dekarbonisering i London, nærmere bestemt IMO's Marine Environment Protection Committee-møde.
Det skriver gCaptain.
Dermed tager Trump-administrationens et nyt og dramatisk skridt på den klimaskeptiske kurs.
Det sker ud fra en argumentation om, at en eventuel afgift på fossile brændsler kan skade amerikanske interesser.
Administrationen afviser foranstaltninger, der vil pålægge amerikanske fartøjer alle former for afgifter baseret på drivhusgasemissioner eller brændstofvalg.
USA truer derudover med at iværksætte gengældelsesforanstaltninger for at modvirke afgifter, som måtte blive pålagt amerikanske skibe noget sted i verden, hvilket kan inkludere økonomiske sanktioner eller andre handelsmæssige modtræk.
Den nordamerikanske administration karakteriserer ifølge gCaptain IMO's indsats som et forsøg på at omfordele rigdom under dække af miljøbeskyttelse.
Denne udtalelse afspejler en mistillid til internationale organer, som Trump-administrationen ofte har beskyldt for at have skjulte dagsordener.
John Doe, en maritim ekspert, har udtalt til mediet, at denne beslutning kan vise sig at få dybtliggende konsekvenser for den globale maritime industri.
- USA's tilbagetrækning kan skabe en dominoeffekt, hvor andre nationer også vælger at stå udenfor, hvilket kan svække indsatsen for at reducere emissioner fra skibsfarten, siger Doe til gCaptain.
Han tilføjer, at det er afgørende for den maritime sektor at finde en balance mellem miljømæssige hensyn og økonomiske realiteter.
IMO, Den Internationale Maritime Organisation, har længe arbejdet på at finde løsninger til at reducere skibsfartens miljøpåvirkning, herunder CO2-udledninger.
Organisationen har foreslået mekanismer, herunder afgifter og incitamenter, for at fremme brugen af renere brændstoffer og teknologier.
USA's beslutning om at trække sig fra disse forhandlinger kan ses som en del af en tendens, hvor nationer prioriterer nationale interesser over globale miljømål.
Dette kan forsinke fremskridt mod en mere bæredygtig fremtid for skibsfarten, medmindre der findes en ny vej frem, der kan forene nationale interesser med globale behov for at bekæmpe klimaforandringer.