Autonome droner vogter Danmarks store broer
Det kan være svært at holde øje med, hvordan landets store broer har det. De hænger højt oppe, hen over vand og trafikken er endnu et benspænd.
Derfor er Vejdirektoratet, som nogle af de første i verden, begyndt at benytte autonome droner med kunstig intelligens til at løse den opgave.
Dronernes intelligens gør dem i stand til at planlægge en rute med en unik bane rundt om broerne, og dermed kan de på egen hånd flyve hele vejen rundt om dem – og også indvendig i broens indre kamre – og optage 3D-billeder i ekstra høj opløsning med deres scanningskameraer.
- Vi er yderst tilfredse med de resultater, vi har opnået ved hjælp af den autonome drone og de scanninger, som den foretager for os. Den autonome drone kan blive en kæmpe hjælp i vores arbejde med at efterse og vedligeholde de store broer herhjemme, siger projektleder ved Vejdirektoratet, Rasmus Bang.
Brugt på 6 broer
Indtil videre er de nye droner blevet anvendt ved Vejlefjordbroen, Kronprinsesse Marys Bro, Kronprins Frederiks Bro, Silkeborg Langsø Bro, Ny Lillebæltsbro og Næstved Svingbro. Og resultaterne er efter Rasmus Bangs opfattelse banebrydende.
De nye droner benytter sig af en teknisk softwareløsning, som hedder Skydio 3D Scan. Det er den første adaptive scanningssoftware, der er bygget oven på Skydio Autonomy, som er den autonome flymotor bag den amerikanske drone fra Skydio.
- Vi har tidligere prøvet at arbejde med mere traditionelle droner. Men her havde vi udfordringer i form af en ineffektiv og risikabel arbejdsproces for selv de mest dygtige dronepiloter, lange behandlingstider for foto-grammetri og i sidste ende dårlig kvalitet af 3D-modellen, siger Rasmus Bang.
Fakta
3D-modellering af broer baseret på manuelle droner kræver, at dronepiloten flyver langt fra bygværket for at undgå kollisioner, og i et forsøg på at opnå tilstrækkelige mængder data i en fornuftig kvalitet sker flyvningen tættere på broen ofte ved et mangelfuldt flyvemønster udført på bedste beskub.
Med den autonome drone kan eftersynsingeniører udføre inspektioner af højere kvalitet på kortere tid og med minimal pilotuddannelse. Dronen kan ydermere navigere autonomt i vanskeligt tilgængelige områder af en motorvejsbro fx indvendigt i broen og tæt på lejer ovenpå brosøjlerne.
Ligeledes kan Vejdirektoratet konstatere, at den autonome drone leverer højere præcision end GPS-baserede metoder, når der anvendes brugerdefinerede grænser og et tilpasset scanningsvolumen omkring broen.
Forsøget med de nye droner sker i samarbejde med danske Easyinspect og tyske Birdpilot.