Strømrationering i Kina rammer nu global skibsfart og julehandel
Skibstrafikken fra Kina står over for et nyt problem, netop som højsæsonen for at skippe varer ud i verden op mod jul sætter ind.
De provinser, som huser nogle af verdens største fragthavne, mangler strøm.
Den rationering af elektricitet, som den kinesiske regering i sommer tvang ned over landets befolkning og fabrikker, ser ud til at fortsætte.
Rationeringen rammer både produktionen i nogle af landets største industriområder samt de store containerhavne og dermed skibsfarten og den globale forsyningskæde.
Mange fabrikker har været nødsaget til at reducere deres produktion eller forblive lukket i det mindste indtil i dag, den 1. oktober 2021.
Det skriver mediet Marinemonks.
Strømkrisen har allerede haft store konsekvenser. Så sent som for en uge siden meddelte over ti børsnoterede selskaber i Kina børserne i Shanghai og Shenzhen, at de forventer lavere indtjening i 2021.
Det har tidligere været fremme, at det er ekstremt vejr med tørke og mangel på kul, som har tvunget elproduktionen ned i 17 af Kinas 23 provinser.
Samtidig oplevede Kina et stigende energiforbrug. Den første del af 2021 var el-forbruget 21 procent højere end i samme periode i 2019.
Blandt de provinser, der er ramt af den igangværende krise, er Jiangsu, Guangdong og Zhejiang, der er kendt for at være nogle af de mest industrialiserede provinser i Kina, med store fabrikker, der fremstiller stålprodukter, plast, kemikalier, tekstiler og husholdningsapparater.
Provinserne Zhejiang og Guangdong er også hjemsted for nogle af Kinas travleste havne som Ningbo-Zhoushan havn, Guangzhou havn, Nansha havn, Yantian havn og havnen i Shekou, mens Jiangsu ligger langs kysten af Yangtize River Delta, hvis eksport håndteres af Shanghai eller Ningbo-Zhoushan havn.
Strømrationeringen forventes at fortsætte ind i oktober. Det vil forværre situationen, da det mindre antal varer, som kommer fra fabrikkerne, vil bringe yderligere usikkerhed ind i langdistanceskibsfarten. Og det, netop som det er højsæson for containerskibsfart til USA og de europæiske handelsruter, hvor detailhandelen fylder op med varer til Thanksgiving og juletid.
Samlet set sætter strømkrisen yderligere blus på den nuværende forsyningskæde-krise, som blandt andet skyldes efterdønninger af pandemien med overfyldte havne samt blokering af Suez-kanal, containermangel med mere.