Esvagt afslutter Vestas-serie hos Havyard
Esvagt har nu afsluttet serien på tre SOV’ere fra det norske værft Havyard Leirvik til anvendelse i kontrakter hos Vestas. Nybygningen ’Esvagt Havelok’ blev således leveret fra værftet I Sognefjorden i går. Med leveringen af ’Esvagt Havelok’ er Havyard nu oppe på at have bygget seks SOV’ere (Service Operation Vessel) til det danske rederi.
- Vi har nu lavet så mange projekter for Esvagt, at vi har en dyb indsigt i konceptet og forventningerne - og kender nu deres folk rigtigt godt. Det er en fornøjelse af levere et skib af den her kvalitet til dem, siger Vegard Skår, Project Manager på værftet i forbindelse med gårsdagens levering.
Seriens andet skib, Esvagt Alba’, blev leveret i slutningen af juni, mens HAV 831L SOV-serien, som er typebetegnelsen for de tre søsterskibe til Vestas, blev indledt med leveringen af ’Esvagt Schelde’ i januar i år.
Kontrakter på 15 år
De tre SOV-skibe er bygget til 15 år lange kontakter hos Vestas til driftsfasen på havmølleparker; dels på hollandske Borssele 3-4, dels på belgiske Northwester 2 og dels på de to britiske parker Triton Knoll og Moray East.
HAV 831L SOV-serien er udrustet med Esvagts STB 7B og STB 12A safe transfer både til overførsel af personel mellem SOV-skibet og møllerne. Derudover har skibene et kombineret cargo- og gangsvejssystem til direkte overførsler mellem SOV-skib og møller, der kan opereres i op til tre meter signifikant bølgehøjde.
En elevator kan bl.a. løfte gods fra lasten op igennem tårnet, hvorfra det kan overføres horisontalt til møllen. De tre skibe har ydermere også en tre ton bevægelseskompenseret offshorekran. HAV 831L SOV-serien har aptering til 60 personer.