Amerikanske ABS skal ’klasse’ Mærsks metanolskibe
Det bliver det amerikanske klassificeringsselskab ABS, som skal ’klasse’ Mærsks banebrydende serie af 16.000-teu metanol-drevne containerskibe, som rederiet i sidste måned bestilte hos sydkoreanske Hyundai Heavy Industries.
Klassifikationsselskabet har tradition for at arbejde for Mærsk og er allerede ansvarlig for klassificeringen af Mærsks 2.100-teu dual-fuel feeder containerskib, der skal kunne sejle på metanol allerede fra 2023. Her ligger ordren hos Sydkoreas Hyundai Mipo Dockyard.
Det skriver TradeWinds.
- Bæredygtig global handel er en presserende prioritet ikke kun for vores industri, men for hele verden, og dette skelsættende projekt begynder at gøre denne drøm til virkelighed, siger ABS’s bestyrelsesformand Christopher J. Wiernicki, til avisen.
ABS deltager også i en undersøgelse ledet af Mærsk McKinney Møllers ’Center for Zero Carbon Shipping’ for at vurdere det tekniske, økonomiske og miljømæssige potentiale ved at konvertere eksisterende skibe til kulstofneutrale brændstoffer og teknologi.