Slidt brændstofsystem årsag til kritisk motorstop på Hurtigruten
Det var en fejl i brændstofsystemet som følge af slid, der førte til, at norske Hurtigrutens færge 'Kong Harald' tirsdag aften fik motorstop og drev mod land.
Det viser en midlertidig rapport fra norske Sjøfartsdirektoratet.
Færgen sejlede med kun en hovedmotor, mens den anden var slukket for at udføre en reparation, og derfor var der ingen anden motor til at tage over, da den anden motor også fik problemer.
Situationen indledtes med en alarm for høj udstødningstemperatur. Besætningen kunne ikke bremse drejningsmomentet, motoren fik overspeed og stoppede dernæst kl.20.39. Da den anden hovedmotor ikke var klar til drift, mistede færgen al fremdrift.
I denne situation brugte besætningen en nedsænket truster til at sikre minimal fremdrift og sørgede for at få skibet ind i et område, hvor der var lavt nok til at lave en kontrolleret fortøjning.
- Da situationen først opstod, gjorde besætningen det rigtige ved at sikre skibet og gå ud med en nødbesked. De brugte fremdriften, som trusteren leverede til at sikre en kontrolleret fortøjning og vente på assistance, samt til at få en af hovedmotorerne til at køre igen, siger fungerende skibsdirektør Lars Alvestad, Sjøfartsdirektoratet.
Besætningen startede til sidst den hovedmotor, de havde fået repareret. Dernæst var færgen i stand til at sejle til sin destination Molde, og inden færgen ankom, havde besætningen også fået gang i den anden hovedmotor.
Den slidte del, der førte til stop, blev derefter udskiftet på begge motorer.
Den specifikke tekniske årsag til standsning af styrbordsmotoren er blevet præciseret til at være kontrolarmen mellem regulatoren og brændstofindtaget, der var slidt.
Det norske søfartsdirektorat har givet oplysninger om resultaterne til Havarikommissionen, som foretager sine egne vurderinger i forbindelse med mulige undersøgelser af hændelsen.
Kilde: https://www.sdir.no/aktuelt/nyheter/feil...