Alt klar til gennemførelse af DSV-opkøb til 30 milliarder
Alle betingelser og krav for overtagelsen af Agilitys Global Integrated Logistics (GIL) forretning er blevet opfyldt, og DSV Panalpina overtager nu formelt GIL fra kuwaitiske Agility for 30,2 mia. kroner.
Ifølge DSV selv, bliver selskabet nu verdens tredjestørste transport- og logistikvirksomhed, og ambitionen er at vækste med afsæt i den styrkede markedsposition.
Opkøbet af GIL forventes endeligt gennemført senere i dag. Ifølge DSV's pressemeddelese er størrelse inden for transport og logistik en afgørende faktor, og med opkøbet styrker DSV sin position markant og bliver en af verdens tre største transport- og logistikvirksomheder.
- Jeg er meget glad for at kunne byde vores nye kollegaer fra GIL velkommen i dag. Der er mange lighedspunkter mellem vores to virksomheder, både i forhold til forretningsmodeller og services og ikke mindst vores fælles fokus på lokalt ejerskab og at have kunden i centrum. DSV og GIL udgør ganske enkelt et fantastisk match.
- Fra i dag vil vi begynde integrationen, så vi sammen kan vokse og skabe endnu mere værdi for vores mange kunder, samarbejdspartnere og aktionærer, end vi gør hver for sig, siger Jens Bjørn Andersen, adm. direktør, DSV Panalpina.
Transaktionen har en værdi på 30,2 mia. kroner og en egenkapitalværdi på ca. 29,6 mia. kroner. Det forventes, at DSV og GIL vil have en samlet proformaomsætning på ca. 160 mia. kroner (baseret på tal fra de seneste 12 måneder), og en samlet medarbejderstab på 75.000 i mere end 90 lande.
Som betaling for GIL modtager Agility DSV-aktier svarende til cirka 8 procent af alle DSV-aktier efter transaktionen, og dermed bliver Agility den næststørste aktionær i DSV. Ydermere vil DSV, når transaktionen er gennemført, nominere en repræsentant fra Agility til DSV’s bestyrelse.
Bedre services på tværs af alle tre divisioner
GIL’s forretning har en årlig nettoomsætning på 4,6 mia. dollars, som primært er er fokuseret på luft- og søfragt, og det bliver nu tilføjet til det stærke globale DSV-netværk. Integrationen af GIL styrker herudover især DSV’s tilstedeværelse i Mellemøsten, Asien og Stillehavsområdet. Med sine 1,4 mio. kvadratmeter lagerplads tilfører GIL også ekstra kapacitet til DSV’s Solutions-division, mens GIL’s vejtransportaktiviteter i Europa og Mellemøsten udvider DSV’s Road-netværk.
Med tilføjelsen af GIL’s netværk og kompetencer til vores eksisterende netværk forbedrer vi vores konkurrenceevne på tværs af alle tre divisioner: Air & Sea, Road og Solutions. Det skaber stærke forretningsmæssige muligheder og mere krydssalg og gør det samtidig muligt for os at tilbyde vores kunder endnu bedre services og en ’one-stop-shop’ for logistikløsninger, siger Jens Bjørn Andersen.
Business as usual
Integrationen af GIL og sammenlægningen af de to organisationer starter i dag, og processen vil blive gennemført land for land.
For kunder og medarbejdere i mange lande vil det ifølge DSV betyde, at det vil være ”business as usual” i den kommende tid, indtil processen påbegyndes i det pågældende land.
Til trods for, at transaktionen forventes at blive gennemført i dag, og i overensstemmelse med aftalen mellem parterne, udestår der visse myndighedsgodkendelser i enkelte jurisdiktioner, hvor omsætningen både individuelt og tilsammen er ubetydelig i forhold til den samlede omsætning efter transaktionens gennemførelse.
Opkøbet vil blive gennemført og integrationsarbejdet påbegyndt i de pågældende jurisdiktioner, så snart de relevante myndighedsgodkendelser er givet.