Nye kampagner skal lokke unge til det maritime

Den maritime industri vil blive ramt af, at alt for få unge vælger en teknisk uddannelse. Nu skal nye kampagner få flere unges øjne op for mulighederne i denne branche,
I juni meddelte Den Danske Maritime Fond, at den støtter et projekt om at få flere unge engageret i naturvidenskabelige fag, som kan føre til en maritim fremtid, og nu starter tre års målrettet indsats.
- Jeg er utrolig glad for, at Den Danske Maritime Fond kan se behovet for denne indsats og sammen med os vil investere i fremtidens medarbejdere og forsøge på at præge samfundsudviklingen. Vi er ikke en sort industri, vi er grønne – og det bliver vi nødt til at få formidlet på nye måder, siger Cecilie Lykkegaard, vicedirektør hos Danske Maritime, på brancheforeningens hjemmeside.
De konkrete elementer i projektet omfatter en række aktiviteter og målrettede kampagner, ligesom der vil blive lanceret en informationsplatform, der skal skabe et samlet overblik over mulighederne i den maritime industri.
Projektet vil have et særligt fokus på de uddannelser, som virksomhederne især grad efterspørger, herunder faglærte, maskinmestre og ingeniører, og også fremtidige behov i branchen vil blive tænkt ind, f.eks. inden for digitalisering.