Batterikapaciteten på HH-overfarten øges markant og bliver verdens største
Målet med opgradering af ’Tycho Brahe’s batterikapacitet med 50 pct. er at reducere Forseas CO2-udledning og øge fartøjets levetid. ’Tycho Brahe’ og søsterskibet ’Aurora af Helsingborg’ blev oprindeligt bygget som konventionelle dieseldrevne færger i 1991. Siden skibene overgik til eldrift i 2018, har Forsea nedbragt sin CO2-udledning med 37.000 tons.
- De resultater, vi allerede har opnået, inspirerer os til at fastholde vores høje mål og cementere vores position som 'first-mover' med verdens første eldrevne, højfrekvente færgerute, siger Kristian Durhuus, CEO hos Forsea, i en pressemeddelelse.
Den officielle indvielse af Forseas færger fandt sted i november 2018 og markerede afslutningen på konverteringen til fuld eldrift på verdens største batteridrevne ro/pax-færge. For at imødekomme de stigende behov på det innovative projekt, opgraderer Forsea nu energilagrings-systemet ombord på ’Tycho Brahe’ i tæt samarbejde med ABB, som teknisk løsningspartner. Opgraderingen vil øge batteri-kapaciteten fra 4,160 kWh til 6,400 kWh, uden at det vil kræve ekstra plads ombord på færgen.
Største batteripakke i verden
Med opgraderingen vil Forsea ikke alene være den største højfrekvente, eldrevne ro/pax-færgelinje. Selskabet vil også drifte den største batteripakke i verden. Energi-lagringen gør Forsea i stand til at opnå stadig mere bæredygtig drift fremover. Opgraderingen blev påbegyndt i maj måned og vil blive færdiggjort i løbet af 2021.
Driften af ’Tycho Brahe’ og ’Aurora af Helsingborg’ med el forventes allerede i 2021 at reducere CO2-udledningen med hele 65 pct. Et tal, der er meget tæt på den danske regerings mål for 2030 på 70 pct. Det ambitiøse projekt beviser fordelene ved eldrift og dens betydning for fremtidig innovation:
- Forsea er lykkedes med en CO2-reduktion på 37.000 tons, siden vi startede med eldrift i 2018. Det svarer til den totale udledning for alle vores fire færger på et år med dieseldrift. Den kendsgerning gør det endnu mere inspirerende at fortsætte med at opgradere ’Tycho Brahe’.
- Vi er ikke bare den største eldrevne færgelinje, vi vil også have en færge i vores flåde med den største og kraftigste batteripakke. Siden starten har vi bevist, at batteri-drift er mulig på en færgerute som vores. I dag sejler en af vores færger – Aurora – dagligt op til 46 afgange på 99 pct el. Med den kommende opgradering af ’Tycho Brahe’ vil begge færger i fuld drift kunne opnå en total reduktion af kulstofdioxid på 65 pct., svarende til 23.000 tons årligt.
- Det vil være et utroligt flot resultat og selvfølgelig en stærk motivation til at fortsætte vores realistiske drøm om at blive et af verdens mest klimavenlige transportselskaber, siger Kristian Durhuus.
Batteriteknologien modnes
Han suppleres af en repræsentant fra samarbejdspartneren ABB:
- Vi er stolte over at fortsætte vores samarbejde med Forsea og sammen tage næste skridt i dette seriøst banebrydende projekt at bringe Forseas flåde ind i en bæredygtig fremtid, siger Sami Lehikoinen, Vice President, Service, ABB Marine & Ports, og fortsætter:
- Efterhånden som batteriteknologien modnes, øges både energikapaciteten og levetiden. Sammen med Forsea vil vi være med til at sikre, at ’Tycho Brahe’ vil fortsætte med at sejle bæredygtigt i mange år fremover.
De batteridrevne færger har et innovativt system, der kræver justeringer både ombord og på land. For at oplade færgerne kobles en fuldautomatisk, laserstyret robotarm på færgen, hver gang den lægger til havn.
En opladning giver færgen nok power til den 20-minutters overfart. Der bliver kun brugt grøn energi fra vind, vand og sol. Eldriften reducerer også støj og vibrationer væsentligt. Et plus for passagerer, lokalbefolkning og havmiljøet, pointerer rederiet i pressemeddelelsen.