Leder: Endnu en erhvervshavn har kurs mod lukning
Udviklingen kan nok ikke vendes. Alligevel er det vemodigt, når en af landets mindre erhvervshavne bliver sendt på kurs mod afvikling.
I sidste uge vedtog et flertal i Slagelse Byråd en ny lokalplan, der gør det umuligt for en af havnens store kunder, HJM Recycling, at udskibe skrot fra havnen i Korsør.
Processen har været i gang gennem hele 2020 og er blevet dækket løbende i nærværende brancheavis. Det er en klassisk konflikt mellem havnens virksomheder og et ’civilt’ bymiljø, der rykker tættere ned til havet.
Virksomhedens foreslåede løsning med at bygge en høj betonvæg blev afvist af de ansvarlige politikere. Vi ser endnu engang, at en kommunalbestyrelse er nået frem til den erkendelse, at den lokale erhvervshavn ganske enkelt ikke genererer værdi nok til byen.
Derfor vedtager man gradvist flere og flere begrænsende lokalplaner, der bid for bid gøre det sværere for havnens virksomheder at operere. Til sidst er der så få virksomheder - og så lidt aktivitet - på havnen, at politikerne med ro i sindet kan slå ud med armene og erklære, at efter som der alligevel ikke længere er særlig meget erhvervsaktivitet i havnen, kan det bedst betale sig at lukke erhvervshavnen helt, og overlade arealerne til de allestedsnærværende developere.
Da Korsør Havn for et års tiden siden fremlagde 2019-årsregnskabet var der flere millioner kr. i underskud. Budgettet for 2020 balancerede med et forventet underskud på 500.000 kr. Hvis HJM Recycling flytter væk, vil havnen miste årlige lejeindtægter på ca. 1 mio. kr. Og så begynder det unægtelig at se svært ud.
Forløbet er endnu et perfekt eksempel på, hvordan de små og mellemstore erhvervshavne ikke længere kan mønstre den lokalpolitiske opbakning, der kan sikre overlevelsen.
Dette er der i sig selv ikke noget underligt i. Mange af de små og mellemstore erhvervshavne har ikke længere et tilstrækkeligt industrielt bagland til at opretholde en ordentlig omsætning. Dette betyder, at havnene slæber sig gennem tilværelsen med relativt små omsætningstal. Og kommunalpolitikerne kan naturligvis godt se, at der ligger store værdier gemt i havnearealerne. En 'skjult' værdi, som dog kan udløses med en ændret lokalplan og et samarbejde med en fancy developer. Og hvem ved, måske kan et levende havn med restauranter og oplevelsesøkonomi vise sig at generere flere arbejdspladser end de havnevirksomheder, som hidtil har ligget på havnene.
De mindre erhvervshavne har det svært. Spørgsmålet er, om der er noget at gøre ved det.