23948sdkhjf

Minister åbner for mere kontrol på Femern-byggeri

En samlet forligskreds i Folketinget bag Femern-forbindelsen understreger, at milliardbyggeriet skal foregå på danske løn- og arbejdsvilkår efter sag om 28 illegale russere.

Det er ikke indenfor rammer, som den danske stat kan leve med, når 28 russiske sømænd arbejder ulovligt på Femern Bælt-forbindelsen.

Det har en samlet forligskreds bag milliardbyggeriet netop understreget. Det skriver Fagbladet 3F.

I en samlet udtalelse står Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale, SF, Konservative, Liberal Alliance og regeringspartiet Socialdemokraterne frem med følgende udtalelse:

- Forligskredsen understreger, at anlægsarbejdet med Femern Bælt-tunnelen skal udføres inden for lovgivningens rammer. Femern Bælt er et vigtigt projekt, som vil give tusindvis af arbejdspladser på Lolland og i andre dele af landet i anlægsfasen, står der i udtalelsen.

- Arbejdet skal udføres på danske løn- og arbejdsvilkår. Det er der klare aftaler om, og forligskredsen ser frem til at få en orientering fra ministeren i forhold til, hvorvidt der er behov for yderligere værktøjer til at sikre, at der ikke opstår tvivl om det sker.

Udtalelsen falder efter 28 russiske søfolk i mandags blev udvist af Danmark i to år, efter de blev fundet skyldige i at arbejde uden dansk arbejdstilladelse.

Sømændene var ansat under Fehmarn Belt Contractors (FBC), en af hovedentreprenørerne på Femern-byggeriet – et offentligt byggeprojekt til 53 milliarder kroner.

Her havde de arbejdet i fire måneder, før politiet og SIRI – Styrelsen for International Rekruttering og Integration – i en storstilet aktion anholdt og sigtede de 28 russere for illegalt arbejde i Danmark.

Sagen fik transportminister Benny Engelbrecht til at bede Femern A/S, det offentlige selskab bag byggeriet, om at komme med en redegørelse.

Her stod det klart, at Femern A/S allerede i februar var advaret om, at de 28 russiske sømænd med stor sandsynlighed arbejdede ulovligt på projektet. Alligevel valgte ledelsen i Femern A/S at lade de 28 søfolk fortsætte deres arbejde.

Det har mødt stor kritik fra flere partier i Folketinget, herunder SF, som er en del af aftalen bag byggeriet af Femern.

Og det er altså denne udvikling, der nu får forligspartierne, inklusiv regeringen selv, til at understrege, at ulovligt arbejde ikke hører hjemme på danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

Øget kontrol fremover

Fra transportministeren selv lyder de samme toner, som forligskredsen udtrykker.

- Det er naturligvis helt afgørende, at anlægsarbejdet med Femern Bælt-tunnelen udføres inden for lovgivningens rammer. Derfor er jeg tilfreds med, at myndighederne – i dette tilfælde udlændingemyndighederne og politiet – har handlet resolut, siger han til Fagbladet 3F.

Ministeren ønsker ikke at gå ind i den konkrete sag, da den er overgået til domstolene, efter hovedentreprenøren FBC har udtrykt, at de er uenige i de danske myndigheders vurdering og har valgt at tage spørgsmålet om de 28 søfolk i retten.

Men Benny Engelbrecht understreger, at sagen kan medføre, at der kommer øget kontrol på Femern-byggeriet fremover.

- I forhold til det fremadrettede, vil jeg invitere Femern A/S til et møde, hvor vi kan drøfte, om de har brug for yderligere værktøjer eller redskaber for at kontrollere arbejdet, siger han.

Hos fagforeningen 3F, som organiserer mange af de ansatte på Femern-byggeriet, er der behersket glæde over forligskredsens udmelding.

- Vi håber, at det her kommer til at betyde, at Femern A/S vil være mere skarpe til at kontrollere deres eget byggeprojekt. For det er fundamentet for at lave Femern-forbindelsen, at det sker på danske løn- og arbejdsvilkår, siger Palle Bisgaard, næstformand i 3F Byggegruppen.

Kilde: https://fagbladet3f.dk/artikel/minister-...

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.22