23948sdkhjf

Svenskerne foreslår tre nye veje over Øresund

En ny 19 kilometer lang tunnel mellem København og Landskrona er blandt ideerne, som tre svenske byer fremlægger i morgen.-

Opdateret torsdag 8.30 om forslag fra Malmø:

Tre sydsvenske kommuner vil torsdag præsentere hver deres forslag til nye forbindelser over Øresund mellem Danmark og Sverige.

Det sker på et møde i trafikudvalget i Sveriges parlament, Riksdagen.

Det er Helsingborg, Landskrona og Malmø, der vil fremlægge hver deres idé til, hvordan forbindelsen mellem Danmark og Sverige styrkes.

Baggrunden for diskussionerne er en helt anden, ny forbindelse - nemlig Femern Bælt-forbindelsen mellem danske Lolland og den tyske ø Femern.

Den 18 kilometer lange tunnel skal efter planen stå klar i 2029, og den ventes at lægge et markant større pres på Øresundsbroen.

- Med Femern Bælt kommer der op til 100 procent flere godstog, siger Christian Alexandersson, som har ansvaret for Landskronas forslag.

Landskronas forslag har navnet Europaspåret og indebærer en 19 kilometer lang tunnel mellem Landskrona og København. Den skal både kunne håndtere fjern-, regional- og godstog samt biltrafik.

Det omfattende tunnelforslag fra Landskrona bliver dog mødt med skepsis lidt længere mod nord - hos de skånske naboer i Helsingborg.

- Det er virkelig dyrt, komplekst, og danskerne affejer det. Der er ikke opbakning til det. Det er den barske virkelighed, lyder det fra Peter Danielsson, der er borgmester i Helsingborg.

Helsingborg foreslår tunnelforbindelser til danske Helsingør på den anden side af sundet. En til biltrafik og en til passagertog.

HH-forbindelsen, som den kaldes, skal ifølge borgmesteren skabe vækst og flere job, når rejsetiden mellem de to byer mindskes.

- Derudover styrker HH-forbindelsen Sveriges kobling til resten af kontinentet. Vi får yderligere en forbindelse, som aflaster Øresundsbroen og giver et alternativ, hvis der sker noget på broen, siger Peter Danielsson.

Det tredje forslag kommer fra Malmø og indebærer en ny metrotunnel fra Malmø til København beregnet til pendlere og andre rejsende i den kollektive trafik – en Øresundsmetro. under Øresundsbroen.

Den skal aflaste Øresundsbroen for en stor del af  flytte persontogstrafikken biltrafikken ned under jorden og frigøre mere plads til gods- og fjerntog på broen.

Kommunerne ventes at præsentere deres forslag torsdag klokken 10.

/ritzau/TT

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093