DFDS mærker stabilisering i handlen mellem UK og EU
Mængderne på Nordsøen var i sidste måned højere end i samme periode i 2020 drevet af øget kapacitet og fortsat stabilisering af samhandelen mellem Storbritannien og EU, især for britisk import.
Det opgør DFDS i rederiets seneste såkaldte mængderapport, der fra i år udgives en gang om måneden.
Lavere britiske eksportmængder øgede antallet af tomme trailere transporteret tilbage til EU. Mængderne på Den Engelske Kanal var i perioden ligeledes over februar-niveauet 2020.
Store fald i passagerer
Der noteres også, at mængderne på den nye rute mellem Irland og Frankrig fortsatte med at overstige forventningerne. Mængderne på Østersøen var også højere end i samme periode 2020 justeret for lukningen af Paldiski - Hanko-ruten.
Endelig var mængderne på Middelhavet ligeledes højere end i februar 2020 på alle hovedkorridorer.
De generelle stigninger i fragtmængderne afspejles ikke overraskende ikke i antallet af passagerer. Februar 2020 var således den sidste hele måned, der ikke var påvirket af pandemien og dens rejserestriktioner.
Det samlede antal passagerer i februar 2021 var derfor 92 pct. lavere end i samme måned 2020.
Nedgangen afspejler en fortsat negativ indvirkning fra rejserestriktioner relateret til Covid-19 på de to cruisefærge-ruter, hvoraf Oslo-Frederikshavn-København var suspenderet i februar, og på Den Engelske Kanal. I Østersøen var antallet af passagerer noget under 2020, oplyser DFDS.
Artiklen er en del af temaet Brexit.