23948sdkhjf

Stenas vilde bud på fremtidens bulkskib

Selvstændige aftagelige lastrum skal gentage containeriseringen inden for bulklast. Stena Bulk kan have første InfinityMAX-skib klar inden 2035

Stena Bulk og rederigruppens inhouse-skibsdesignere i Stena Teknik tænker ud af boksen med nyt bulkskibsdesign. Under konceptnavnet InfinityMAX præsenterer rederiet et bud på fremtidens modulære, intermodale og CO2-neutrale bulkskib.

InfinityMAX-konceptet er tænkt til at kunne transportere både tørre og flydende bulklaster i modulære lastrum, der repræsenterer et paradigmeskift i søværts godstransport.

Det skriver Stena Bulk i en pressemeddelelse. 

Det ultrafleksible zero emission-design er tænkt som reaktion på de store udfordringer, den globale skibsfart skal overvinde i de kommende årtier. Designet forestiller sig en verden, hvor branchen spiller en afgørende rolle i at forsyne verden med E-fuels, kemikalier, materialer og forbrugsvarer til dets umættelige behov.

Ligesom containeriseringen

Stena Bulk antyder, at InfinityMAX-konceptet kan blive lige så betydningsfuld som containerisering var for den intermodale godstrafik. Konceptet anvender således standardiserede og modulære units, der kan transportere tør bulk, flydende bulk eller flydende gasprodukter såsom metan, brint eller ammoniak, hvilket har potentiale til at strømline transporten af flydende og tørt bulkgods. 

Hver af InfinityMAXs modulære lasteunits er designet til at være helt selvforsynende i forhold til energiforbrug. Det er vindmøller og solpaneler, der genererer al den nødvendige elektricitet til enhedernes interne systemer. 

De modulære units er også designet til at kunne afleveres uden for havne og afhentes af bugserbåde, hvormed havne-congestion kan undgås. InfinityMAX-konceptet bruger brint som bunker og vindmøller til at generere yderligere energi. Sammenklappelige vingesejl er også indarbejdet i konceptdesignet for at forbedre effektiviteten betydeligt.

Bedre velfærd ombord

Selvom skibene vil være bemandet af sikkerheds- og fleksibilitetsmæssige årsager, har Stena Bulk designet InfinityMAX-konceptet til at være semi-autonomt og dermed imødekomme fremtidens behov for effektive operationer uden at gå på kompromis med sikkerheden. 

InfinityMAX fokuserer også på at forbedre besætningens velfærd ombord og sikre et bæredygtigt arbejdsmiljø. Konceptet har dermed potentialet til at ændre besætningens rolle ombord med mindre hårdt arbejde og mere fokus på overvågning og interaktion med operatører i land. 

Med det rigtige niveau af modne teknologier mener Stena Bulk, at et InfinityMAX-skib realistisk set ville kunne komme i drift mellem 2030 og 2035.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078