Stena Line vil fordoble antallet af kvindelige chefer
Kun 2 pct. af de 1,2 mio. mennesker, der arbejder inden for skibsfart globalt, er kvinder. Det vil Stena Line lave om på, skriver rederiet i en pressemeddelelse.
Rederiet har foretaget målrettet arbejde for at øge antallet af kvindelige chefer i virksomheden. På fem år er antallet af kvindelige chefer steget med 42 pct.
Andelen af kvinder i ledende stillinger steg fra 14 pct. til 20 pct. i perioden. I alt udgør kvinder 26,6 pct. af de ansatte i Stena Line i dag, oplyser rederiet.
- Vi er nødt til at sikre, at vi kan tiltrække, rekruttere og fastholde de bedste talenter, og så skal vi garantere, at alle føler sig velkomne, uanset køn. Kønsdiversitet giver os flere kompetencer at vælge imellem i en verden, hvor virksomheder konkurrerer om talent. Forskning viser desuden, at mere ligestillede virksomheder også er mere kreative og innovative og i sidste ende tjener flere penge, siger Margareta Jensen Dickson, Group Head of People, Stena Line i pressemeddelelsen.
Stena Lines bæredygtighedsstrategi er baseret på FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling, og et af de prioriterede områder er mål nummer 5, der indebærer ligestilling mellem kønnene.
"Delmålet 5.5 er at sikre kvinder fuld deltagelse i ledelse og beslutningstagning", står der i meddelelsen. Det er udgangspunktet for Stena Lines mål om at øge antallet af kvindelige chefer i rederiet.
Men ambitionerne er højere endnu. Stena Line vil fordoble antallet af kvindelige chefer fra 2015 til 2022. På lang sigt er ambitionen at opnå total ligestilling mellem køn på alle niveauer, skriver rederiet i pressemeddelelsen.
- Vi er allerede kommet langt og har øget antallet af kvinder i ledende stillinger betydeligt de seneste år. Ved udgangen af 2022 vil 30 % af alle ledere på alle niveauer i virksomheden være kvinder – fra skibe og havne til virksomhedsledelse og bestyrelse, siger Margareta Jensen Dickson.
For at sikre, at målene nås, arbejder Stena Line med flere tiltag.
Rederiet planlægger og laver rutiner for at sikre, at alle køn er repræsenteret i successionsplanlægningen af ledere på alle niveauer i virksomheden.
Rederiet vil bryde gamle rekrutteringsmønstre og skabe rutiner for at sætte spørgsmålstegn ved gamle mønstre og kønsnormer ved rekruttering af ledere på alle niveauer.
Rederiet vil også skabe et netværk for kvindelige ledere i hele Stena-sfæren, der er et initiativ, der har til formål at synliggøre kvindelige rollemodeller, skabe flere kontakter mellem kvindelige ledere og tiltrække yngre kvindelige ledere i hele Stena.
Stena Linke lancerer i forbindelse med kvindernes internationale kampdag den 8. marts en global kampagne på sociale medier rettet mod kvinder i skibsfarten. Kampagnen vil køre året ud og har til formål at vise kvindelige rollemodeller fra hele virksomheden og fra flere lande og faggrupper.
Elisabeth Lönne er en af de kvindelige ledere, som er med i kampagnen i år. Hun overtog roret for Stena Line i Danmark i 2020 og er ansvarlig for at sætte kursen for rederiets to ruter, der forbinder Frederikshavn og Göteborg og Grenaa og Halmstad.
- Da jeg er vokset op i det sydlige Sverige, har jeg set, hvordan færgerne, der forbinder Sverige til kontinentet, er en naturlig del af infrastrukturen. Det er virkelig spændende at være en del af det arbejde, vi gør for at forbinde Europa, siger Elisabeth Lönne i pressemeddelelsen.