KRONIKKEN: Det haster med en mere offensiv eksportpolitik
Ugens maritime synspunkt er forfattet af Jenny N. Braat, adm. direktør, Danske Maritime
Det er overmåde svært at reparere en skibsmotor på Google Meet, og samme udfordring gælder for rigtig mange andre opgaver og serviceydelser i den maritime industri, hvor tilstedeværelse hos kunden er et must. Derfor har de voldsomme rejserestriktioner under coronakrisen trukket tænder ud i vores branche, som nu i over et år har kæmpet for at nå frem til kunderne rundt i verden - hvis det overhovedet har været muligt.
I takt med at vaccinerne nu rulles ud, er der langt om længe lys forude, men det er helt afgørende, at man på Christiansborg forstår, at problemerne langt fra er overstået. Mange hjælpetiltag har ikke hjulpet eksportvirksomhederne, og udfordringerne står stadig i kø.
Fortsat krise
De helt eller delvist lukkede grænser er fortsat det største problem. Nye virusmutationer opstår rundt i verden, og det har lange udsigter at komme tilbage til et normalt rejsemønster - også for erhvervsrejsende. Så vacciner kan på ingen måde stå alene. Erhvervslivet har brug for mere.
Mange virksomheder er fortsat i krise
Ser man på regeringens hjælpepakker, er det tydeligt, at disse kun i meget begrænset omfang har været til gavn for den maritime industri. Syv ud af ti virksomheder har enten ikke benyttet hjælpepakkerne eller giver udtryk for, at disse ikke har bidraget til at kunne fastholde medarbejdere. For når man kæmper for at holde på sine udenlandske kunder, så er det for mange virksomheder ikke nogen hjælp at kunne sende ansatte hjem på lønkompensation.
Ansætter lokale
Samtidig har en femtedel af virksomhederne valgt at styrke deres tilstedeværelse i udlandet på bekostning af danske aktiviteter.
At ansætte lokale udenlandske medarbejdere kan være nødvendigt for ikke at miste kunderne i det pågældende land, men det sker så desværre ofte på bekostning af dygtige danske medarbejdere.
Ser man på omsætningen, forventer hver fjerde virksomhed yderligere fald i omsætningen i år, og hver tiende virksomhed forventer, at faldet vil blive på mere end 10 pct. Dette afspejles også i antallet af medarbejdere, hvor godt 35 pct. af virksomhederne desværre også forventer at skulle afskedige medarbejdere i år.
Kampen for at komme først
Noget andet, man politisk bør reflektere over, er, at vores konkurrerende maritime industrier i andre lande ligesom os står på spring for at få adgang til blandt andet de vigtige markeder i Asien. Skal kunden og opgaven sikres, når rejserestriktionerne lempes, så kan det i mange tilfælde være helt afgørende, om det er dem eller os, der kommer først.
Derfor skal dansk eksport prioriteres. Mange virksomheder i den maritime industri føler sig ladt i stikken, fordi det politiske fokus primært har ligget på forretninger, frisører og andre virksomheder, der arbejder rundt om hjørnet. Vores kunder befinder sig kloden rundt, og vi savner en helt grundlæggende politisk forståelse af, hvad eksportvirksomhederne aktuelt har brug for.
Øget protektionisme
Samtidig har vi under coronaskrisen oplevet en øget protektionisme i mange lande, som meget naturligt har forsøgt at beskytte deres egne industrier. Det kan ikke undre, men det er særdeles uhensigtsmæssigt, og der er brug for målrettet politisk arbejde for at komme tilbage til frie og fair markedskræfter samt den position, som den danske maritime industri tidligere havde på verdensmarkedet. Der er brug for en stærkere dansk position, en stærkere europæisk position og et mere konstruktivt og løsningsorienteret globalt samspil - krisen til trods.
Offensiv eksportpolitik, tak
Så dette er et opråb til Christiansborg, hvor ansvaret for at skabe en langt mere offensiv eksportpolitik ligger placeret, og hvor en tjekliste kunne se således ud:
•Indtil verden igen er fuldt tilgængelig, er der brug for at etablere transportkorridorer for erhvervsrejsende.
•Dette kræver, at det fra dansk og europæisk side sikres, at det kommende danske coronapas bliver internationalt anerkendt. En svær, men helt afgørende politisk opgave at nå i mål med.
•Samtidig bør der ske en politisk stillingtagen ift. raske borgere, så erhvervsrejsende prioriteres ved fordeling af vacciner, når alle udsatte og sårbare grupper er vaccinerede. Helt enkelt fordi en vaccine kan være afgørende for, om du har mulighed for at udføre dit arbejde i udlandet eller ej.
•Derudover er der brug for finansieringspakker målrettet eksportbrancher.
Grøn omstilling genererer store forretningsmuligheder for Danmark på det maritime område, både ift. retrofit med klima- og miljøvenlige teknologier på den eksisterende globale flåde samt ved nybygning af skibe. Den danske maritime industri er blandt de førende i verden, men krisen kradser, og vi er konkurrencemæssigt under hårdere pres end nogensinde før.
Så summa summarum: det haster med en langt mere offensiv eksportpolitik med tiltag, som gør en reel forskel for virksomhederne i deres kamp for at komme over krisen og skabe vækst, omsætning og vigtige danske arbejdspladser. Ingen ved, hvad effekten af pandemien bliver på den lange bane, men vi ser nu en langsomt stigende aktivitet, og vi er mere end klar til at gribe bolden. Vejen til succes er dog også betinget af den fornødne politiske opbakning, så vi ser frem til en mere visionær og offensiv dansk eksportpolitik - snarest!