Med Bastø Electric når Norge 70 elfærger i år
'Bastø Electric' er den første af i alt tre batterielektriske færger, der skal betjene Norges travleste færgerute.
Færgerne mellem Moss og Horten i Oslo-fjorden transporterer 3,8 millioner passagerer og 1,8 millioner køretøjer hvert år. Færgen er den største af sin art med helelektrisk drift, skriver rederiet, som kalder det en milepæl.
Norsk batteri- og opladningsteknologi
Færgen er bygget i Tyrkiet, og både batteri- og opladningssystemer til hurtig opladning leveres fra Siemens Energys batterifabrik i Trondheim.
Batterierne om bord har en kapacitet på 4.300 kWh eller omtrent lige så meget som batterierne til 107 Nissan Leaf-biler. Opladningssystemet, der pumper op til 9.000 kW, betyder stadig, at færgen oplades lynhurtigt ved hvert anløb ved kajen.
- Elektrificering af skibstrafik er en af de mest effektive foranstaltninger, som vi som samfund kan tage for at reducere drivhusgasemissionerne. Norge er verdens førende inden for udvikling af denne type teknologi, og i løbet af året vil vi have så mange som 70 elektriske færger i Norge, siger administrerende direktør for Siemens Energy, Bjørn Einar Brath.
Sparer CO2-udslip efter kort tid
Siemens Energy har udført en såkaldt livscyklusanalyse på lignende elektriske færger, der viser, at der er store besparelser i CO2-udslip ved at skifte til batteridrift.
- Undersøgelsen viser, at CO2 -regnskabet er i sort sammenlignet med en lignende dieselfærge allerede efter syv måneders drift, inklusive emissioner forbundet med produktion af både skibe og batterier, siger Brath.
Fakta om MF Bastø Electric
- Længde: 139,2m
- Bredde: 21m
- Kapacitet: 200 biler eller 24 lastbiler
- Passagerer: 600
- Batterikapacitet: 4.300 kWh
- Afgange: 20-24 afgange dagligt mellem Moss-Horten