Københavns borgmestre strides om krydstogtskibe
Københavns kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde (Å) stiller nu et forslag i borgerrepræsentationen om, at der skal lægge krydstogtskibe til i København og der skal stilles strengere miljøkrav til skibene.
- Krydstogtturisme er langt fra bæredygtigt, og jeg mener ikke, turisternes økonomiske bidrag til byen opvejer den store negative klima- og miljømæssige belastning, som krydstogtskibene medfører, siger kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde i en pressemeddelelse. Hun er også ansvarlig for Copenhagen Visitor Service også kendt som Københavns Turistinformation.
Overborgmester lodret uenig
Forslag, som skal drøftes på torsdag, møder på forhånd modstand fra overborgmester Lars Weiss (S), der peger på, at landstrømsanlæg er på vej, og at hovedstaden har brug for arbejdspladserne og pengene fra turisterne.
- For det første er det (antallet af krydstogtskibe, red.) ikke noget, vi som kommune kan regulere, og for det andet synes jeg ikke, at det er klogt. Det er simpelthen for mange arbejdspladser og for meget omsætning i København, der er på spil, siger han til TV 2 Lorry.
Siden 2015 er antallet af krydstogtskibe, der lægger til i Københavns havn, iflg. Danmarks Statistik steget med 23 procent. Sidste år skulle have været rekordår, hvor det var planlagt, at 349 krydstogtskibe skulle have anløbet Københavns Havn.
Opgør med miljøbelastende turisme
Men det er den forkerte vej for turismen, mener Franciska Rosenkilde:
- Hvis vi skal gøre os de mindste forhåbninger om at leve op til ambitionerne om bæredygtig byudvikling og turisme i Københavns Kommuneplan 2019 samt komme i mål med visionen om at blive verdens første C02-neutrale hovedstad i 2025, er vi nødt til at kigge på krydstogtturisme. Vi skal ganske enkelte have et opgør med den miljøbelastende form for turisme, siger hun.
Jamen, snart får vi landstrøm
Over her er overborgmesteren uenig med kultur- og fritidsborgmesteren.
- Vi får landstrøm indenfor en ganske kort årrække, så når krydstogtturisme er kommet tilbage, så er det på landstrøm, og så er hovedparten af de miljøproblemer, som krydstogtsturismen giver fortid, siger Lars Weiss.
Men jo ikke endnu, svarer Franciska Rosenkilde.
- Ja, landstrømanlæggene er et rigtig godt skridt, men de er ikke klar endnu, og det kommer ikke til at gælde alle skib, så landstrøm er en del af planen, siger hun til tv-stationen.
Drøftes på torsdag
Konkret stiller Franciska Rosenkilde derfor et medlemsforslag i Københavns Borgerrepræsentation den 4. marts. Forslaget indebærer, at de relevante forvaltninger undersøger, om der kan lægges et loft over antallet af krydstogtskibe i København, samt om der kan stilles strengere miljøkrav til de skibe, der anløber havnen.
I 2018 udledte krydstogtskibene i København cirka 17.000 tons CO2. Dette tal forventes at stige til 28.000 tons i 2030. Det fremgår af analyse af alternative energikilder til krydstogtskibe. Analysen er lavet af Cowi A/S for Københavns Kommune.