Kaptajn bag katastrofe: Jeg var fuld, men det var styrmandens skyld
Nu kører retssagen mod de to indiske styrmænd, der sejlede et japansk skib på grund i Mauritius, hvor skibet lækkede 1000 ton brændstof.
Begge havde drukket, viser det sig, men kaptajnen giver skylden til overstyrmanden, skriver flere medier, blandt andre gCaptain.
Kaptajnen forklarede i retten, at skibet ikke ville være grundstødt, hvis overstyrmanden havde fulgt hans ordre.
I stedet lagde overstyrmanden kursen, så skibet kom halvanden sømil fra kysten på Mauritius og gik på grund på koralrevet.
Ganske vist greb kaptajnen ikke ind, fordi “overstyrmanden var en erfaren mand”. Kaptajnen forklarede, at selv om overstyrmanden havde drukket alkohol, var han ikke synligt påvirket, da grundstødningen skete. Kaptajnen selv var mere beruset, erkender han.
Sprang læk på koralrev
Som Søfart tidligere har beskrevet, gik det japanske capesize-skib ’Wakashio’ i juli sidste år på grund på et koralrev i Mauritius.
Rederiet Mitsui OSK Lines (MOL) havde skibet på time-charter fra skibets ejer og tekniske manager Nagashiki Shipping.
Det var efter et par dage med uvejr og konstante bevægelser, at skibets brændstoftank sprang læk styrbord.
’Wakashio’ var i ballast fra Fjernøsten til Brasilien, da det gik på grund. De 1000 ton lækket bunker drev ind over koralrevet til kysten, hvor lokalbefolkningen kæmpede for at afværge en miljøkatastrofe i en af østatens eftertragtede turistdestinationer.
Både kaptajnen og overstyrmanden på bulkskibet ’Wakashio’ blev arresteret og fængslet på Mauritius. De to indiske officerer blev sigtet for at udgøre en fare for sikker navigation.
Kræver millioner i erstatning
Som Søfart tidligere har beskrevet, har Mauritius kævet, at Japan betaler landet omkring 34 mio. dollar svarende til cirka 212 mio. kroner i erstatning for ulykken, ifølge det japanske medie Kyodo News med henvisning til et mauritisk regeringsdokument.
Pengene skal bruges til at hjælpe fiskere, der er blevet påvirket af det katastrofale oliespild. Regeringen i Mauritius anslog, at der skulle bruges omkring 189 mio. kr. på at bygge 100 nye fiskerbåde, da oliespildet har gjort det nødvendigt at fiske længere væk fra land.
Derudover skal der bruges 1,5 mio. kr. på at tilbyde træning til 475 fiskere og 60 kaptajner, der ikke er vant til at fiske uden for øens laguner.