Brancheboss: Rejserestriktioner var årets største nedtur
K limapartnerskabet med regeringen gav mulighed for at sætte fokus på, hvad der også rent forretningsmæssigt kan rykke noget på den grønne dagsorden. Fx bedre energieffektivitet, klimavenlig skibsbygning og driftsoptimering af skibsfarten, hvor vi ligger i front på stærke teknologiske løsninger, og hvor partnerskabet har bidraget til at fremhæve de danske styrkepositioner.
Genstartsteamet og et styrket fokus på eksport:
I kølvandet på klimapartnerskabet blev der nedsat et genstartsteam, som blev forankret i Erhvervsministeriet og trak udvalgte virksomheder med ind i arbejdet med at få den maritime branche gennem coronakrisen. Genstartsteamet betød et vigtigt målrettet fokus på eksport. Flere af klimapartnerskabets forslag blev tænkt ind i arbejdet, og teamets gode forslag udmøntede sig i flere konkrete initiativer, herunder eksportkreditfinansiering og øget risikovillighed hos EKF samt grøn maritim pulje.
Øget maritim anerkendelse i EU
EU har i 2020 udpeget den maritime sektor som en af de strategisk vigtige industrier. En nyhed der blev modtaget yderst positivt hos de maritime virksomheder, og som blandt andet har betydet, at der i forbindelse med Horizon, det nye program for forskning, udvikling og innovation, er lavet et sektorspecifikt spor for de maritime industrier.
Nedture:
Rejserestriktioner
D et altoverskyggende pro-blem i 2020 har været COVID-19, og særligt rejserestriktionerne har givet massive udfordringer for den maritime industri, som lever af eksport, har kunder i hele verden og har et stort antal rejsende medarbejdere. I takt med at land efter land lukkede ned, blev det mere og mere komplekst at finde ud af, hvilke restriktioner der gjaldt i de enkelte lande. Samtidig blev det både svært og dyrt at finde flyafgange, og mange steder betyder de to typisk to ugers karantæne også meget store udgifter for virksomheden.
Lavere omsætning og fyringer
De ekstremt svære betingelser på verdensmarkedet som følge af coronakrisen har for mange maritime virksomheder givet et voldsomt fald i omsætningen. Nogle virksomheder har heldigvis formået at genvinde opgaverne - blandt andet fordi det blev nemmere at bevæge sig rundt i Europa - men andre har desværre måttet afskedige mange medarbejdere og er langt fra deres normale omsætning og hverdag. Status her sidst på året er, at mange maritime virksomheder har en meget kort ordrebeholdning, og uden flere ordrer snart vil flere ansatte desværre miste jobbet. Blandt andet er servicevirksomheder stærkt udfordrede af de mange restriktioner, og frygten er, at mistede kunder er permanent tabt.
Artiklen er en del af temaet Året 2020.