Fik skibsteknisk hæderslegat for maritimt machine learnings-projekt
Årets Hæderslegat fra Skibsteknisk Selskabs Fond gik til Adeline Crystal John Suresh Kumar. Legatet er tildelt for hendes kandidatspeciale "Use of machine learning algorithms in vessel performance monitoring".
Overrækkelsen fandt sted i går torsdag 10. december. Normalt sker overrækkelsen ved Skibsteknisk Selskabs sidste mini-konference inden jul, der samtidigt også er sæsonafslutningen i arrangement-rækken, som afholdes i Ingeniørforeningens lokaler på Kalvebod Brygge i København.
Dette har på grund af coronaen imidlertid ikke været muligt i år.
I specialet har Adeline haft fokus på anvendelsen af machine learning som en metode til at beregne indflydelsen af begroning på skibes fremdrivning, dvs. modstand, effektforbrug og brændstofforbrug.
Problemstillingen er meget kompleks, da der er store usikkerheder og variationer i data fra skibe i drift. I sit arbejde har Adeline taget udgangspunkt i en klassisk artikel inden for feltet. Herfra har hun computersimuleret fremdrivningsdata under indflydelse af begroning. Samtidig har hun også haft fuldskaladata til rådighed.
En del af Nordic Master
Projektets styrke er bl.a. kombinationen af machine learning, som en generel metode til at finde indflydelsen af forskellige parametre i en kompleks sammenhæng, med den klassiske fremdrivningshydrodynamik med modstand, medstrøm og sugning og propellerdiagrammer.
- Ved at simulere data har Adeline kunnet bruge træningsdelen af machine learning på et kontrolleret problem, hvorved hun bl.a. har kunnet vælge en specifik metode. Dette har været en fordel, når hun senere har anvendt machine learning på data fra et virkeligt skib, og derved har fået ekstra indsigt i metodens anvendelighed og begrænsninger, forklarer lektor ved DTU Poul Andersen, som har været vejleder på projektet.
Adeline fik sin bachelor-grad ved Anna University i lndien. Efter at have arbejdet i industrien, blev hun i 2018 optaget på den fællesnordiske, to-årige kandidatuddannelse Nordic Master in Maritime Engineering.
Denne uddannelse gives i et samarbejde af de fem tekniske universiteter i Norden: Aalto University, Chalmers tekniska högskola, DTU, Kungliga tekniska högskolan, KTH og Norges tekniske og naturvidenskabelige universitet, NTNU. Adeline var det første år ved Chalmers, hvorefter hun kom til DTU i det andet år for at følge specialiseringen Ship Operations.
Udover Poul Andersen som hovedvejleder har Wengang Mao fra Chalmers været medvejleder. Adeline arbejder nu i firmaet Vessel Performance Solutions i Kgs. Lyngby.